Virkatodistus

Virkatodistuksia on kahdentyyppisiä; perushenkilötiedot sisältävä virkatodistus ja tietosisällöltään laajempi sukuselvitys.  Sukuselvitystä tarvitaan mm. perunkirjoitusta varten. Sukuselvitys on maksullinen virkatodistus, jonka hinta määräytyy kirkkohallituksen voimassaolevan hinnaston mukaan.

1.1.2023 alkaen Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta liittyy Rannikon ja Ahvenanmaan keskusrekisteriinLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja tämän myötä käytäntö virkatodistusten toimittamisesta muuttuu; vuoden 2023 alusta alkaen kaikki paraislaisten virkatodistustilaukset tehdään Rannikon ja Ahvenanmaan keskusrekisterin kautta.
(Mikäli henkilö ei ole ollut kirkon jäsen, tilaukset Digi-ja väestötietoviraston -ent. maistraatti- kautta)

Alueelliset keskusrekisterit kirjoittavat valtakunnallisia virkatodistuksia (sukuselvityksiä) ja tilaaja tekee vain yhden tilauksen
ja sen toimittaa henkilön viimeisen seurakunnan keskusrekisteri, paraislaisten osalta siis Rannikon ja Ahvenanmaan keskusrekisteri .

Virkatodistustilaukset voi tehdä netissä osoitteessa https://tilaavirkatodistus.fi/?locale=fi-FILinkki avautuu uudessa välilehdessä
Rannikon ja Ahvenanmaan keskusrekisteri ottaa vastaan puheluja/virkatodistustilauksia keskiviikkoisin klo 12.15-14, muina arkipäivinä klo 9-11 ja klo 12.15-14.
s-posti crkr@evl.fi

Vainajasta tarvitaan ns. "katkeamaton sukuselvitys" 15 ikävuodesta kuolinpäivään. Mikäli vainajalla ei ole rintaperillisiä, todistukset tarvitaan myös vainajan vanhemmista ja sisaruksista.

Sukututkimus

Kirkkoherranvirastosta voi tilata maksullisia todistuksia sukututkimusta varten. Tilausvaiheessa on tärkeää, että lähtöhenkilöstä saadaan riittävät tunnistetiedot;
nimi/ myös entiset nimet, syntymäaika, syntymäpaikka, muuttotiedot yms. Tilauksessa tulee mainita myös, miten laajan sukututkimuksen haluaa; montako sukupolvea eteen- tai taaksepäin selvitetään.
Hinta määräytyy Kirkkohallituksen hinnaston mukaan. Katso seuraava artikkeli. Sukututkimuksen ollessa kyseessä voi tilaaja halutessaan määrätä hintakaton, jolloin tutkimuksen laajuus määräytyy hinnan mukaan.

Lisätietoja ja tilaukset Kirkkoherranvirastosta:

Kirkkoesplanadi 3, 21600 Parainen
sähköposti: lansi-turunmaan.seurakunta@evl.fi
Aukioloaika arkipäivisin klo 9 - 12.30.

Vanhoja Kirkonkirjoja Paraisten arkistossa

seurakuntasihteeri (klo 9-12.30)