Paraisten kirkko

Kirkkoesplanadi 4, 21600 Parainen

Vanhan Malmin kupeessa sijaitseva Paraisten kirkko on yksi maamme yli seitsemästäkymmenestä keskiaikaisesta harmaakivikirkosta. Ensimmäinen kirjallinen maininta Paraisten kirkosta löytyy Turun Tuomiokirkon mustasta kirjasta 6 kesäkuulta 1329 kohdalta, mutta on tuskin uskottavaa, että kysymyksessä on nykyinen kivikirkko. Mitään dokumentteja kirkon rakennusvaiheista ei ole säilynyt meidän päiviimme asti. Kirkon rakennushistoria on erittäin poikkeuksellinen. Kirkkoon rakennettiin alun perin matala kuoriosa, joka jossain vaiheessa 1400-luvulla purettiin. Tähän matalaan kuoriosaan liittynyt sakaristo jäi näin kirkon itäseinän ulkopuolelle, ja siitä on myöhemmän laajennuksen jälkeen tullut Agricola-kappeli. Kirkon iästä on esitetty kahdenlaisia arvioita, joista luonnontieteelliset menetelmät ajoittavat kirkon rakentamisen 1380-luvulle. Lopulliseen loistoonsa kirkko on valmistunut vuonna 1486, jolloin Pietari Henrikinpojan ryhmän tekemät holvi- ja seinä maalaukset valmistuivat.

Kirkon arkkitehtuuri on erittäin hienoa, siinä on useita ainutlaatuisia yksityiskohtia, joita ei muista maamme kirkoissa löydy. Kirkon esineistö on pääosin 1400-1600 -luvuilta. Kirkossa on vuosisatojen aikana tehty useita muutostöitä, muun muassa ikkunoiden laajennuksia ja uusien ikkunoiden puhkaisua pohjoisseinään. Viimeksi kirkko restauroitiin vuonna 2011. Kirkon koillispuolella sijaitsee Suomen ensimmäisen arkkipiispan Jacob Tengströmin perheelleen rakennuttama hautakappeli vuodelta 1819. Kirkon eteläpuolella sijaitsevan kellotapulin pohjakerros on keskiaikainen ja puinen yläosa on pystytetty vuonna 1709. Kirkkomaan itäpuolella on vuonna 1930 valmistunut Erik Bryggmanin piirtämä siunauskappeli, jota pidetään yhtenä vaikuttavimmista esifunktionaalisista rakennuksista maassamme.

Lisää tietoa ja kuvia kirkosta ja sen historiasta löydät täältä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

"Jumalan kansan koti-ikävä" Toim. Jari Heikkilä, Laura Nurkka

"Taivaan kansalaisena maailmassa". Toim. Jari Heikkilä, Anna Satomaa

Kirkkoesplanadi 4, 21600 Parainen

Gospelkonsert med twist; klikkaa tästä

Väståbolands svenska församling: Pargas Kyrkokör och BBQ-band. Fritt inträde

Messu; klikkaa lisätiedot tästä

"Sydämen puhetta Jumalan kanssa" Toim. Jari Heikkilä, Juho Kopperoinen, Anna Satomaa
to 9.5. klo 18.00

Kirkkoesplanadi 4, 21600 Parainen

Helatorstain messu; klikkaa lisätiedot, huom.aika!

Toim. Juho Kopperoinen, Jari Heikkilä, sijaiskanttori. Kirkkokahvit/ Eläkeliiton Paraisten yhdistys

"Pyhän Hengen odotus" Toim. Juho Kopperoinen, Jari Heikkilä, sijaiskanttori
ke 15.5. klo 21.00

Nuorten messu; klikkaa tästä

Isoskoulutuksen käyneiden siunaus. Toim. Juho Kopperoinen, Jari Heikkilä, OP Simonen, Anna Satomaa.
la 18.5. klo 18.15

Konsertti; lauluyhtye Moodi