Paraisten kirkko

Kirkkoesplanadi 4, 21600 Parainen

Vanhan Malmin kupeessa sijaitseva Paraisten kirkko on yksi maamme yli seitsemästäkymmenestä keskiaikaisesta harmaakivikirkosta. Ensimmäinen kirjallinen maininta Paraisten kirkosta löytyy Turun Tuomiokirkon mustasta kirjasta 6 kesäkuulta 1329 kohdalta, mutta on tuskin uskottavaa, että kysymyksessä on nykyinen kivikirkko. Mitään dokumentteja kirkon rakennusvaiheista ei ole säilynyt meidän päiviimme asti. Kirkon rakennushistoria on erittäin poikkeuksellinen. Kirkkoon rakennettiin alun perin matala kuoriosa, joka jossain vaiheessa 1400-luvulla purettiin. Tähän matalaan kuoriosaan liittynyt sakaristo jäi näin kirkon itäseinän ulkopuolelle, ja siitä on myöhemmän laajennuksen jälkeen tullut Agricola-kappeli. Kirkon iästä on esitetty kahdenlaisia arvioita, joista luonnontieteelliset menetelmät ajoittavat kirkon rakentamisen 1380-luvulle. Lopulliseen loistoonsa kirkko on valmistunut vuonna 1486, jolloin Pietari Henrikinpojan ryhmän tekemät holvi- ja seinä maalaukset valmistuivat.

Kirkon arkkitehtuuri on erittäin hienoa, siinä on useita ainutlaatuisia yksityiskohtia, joita ei muista maamme kirkoissa löydy. Kirkon esineistö on pääosin 1400-1600 -luvuilta. Kirkossa on vuosisatojen aikana tehty useita muutostöitä, muun muassa ikkunoiden laajennuksia ja uusien ikkunoiden puhkaisua pohjoisseinään. Viimeksi kirkko restauroitiin vuonna 2011. Kirkon koillispuolella sijaitsee Suomen ensimmäisen arkkipiispan Jacob Tengströmin perheelleen rakennuttama hautakappeli vuodelta 1819. Kirkon eteläpuolella sijaitsevan kellotapulin pohjakerros on keskiaikainen ja puinen yläosa on pystytetty vuonna 1709. Kirkkomaan itäpuolella on vuonna 1930 valmistunut Erik Bryggmanin piirtämä siunauskappeli, jota pidetään yhtenä vaikuttavimmista esifunktionaalisista rakennuksista maassamme.

Lisää tietoa ja kuvia kirkosta ja sen historiasta löydät täältä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

su 24.3. klo 12.00

Palmusunnuntain perhemessu ja ruokailu

Palmusunnuntai; "Kunnian kuninkaan alennustie". Toim. srk:n työntekijät, Lapsikuoro Loiste
ke 27.3. klo 9.30

Varhaiskasvatuksen pääsiäiskirkko

Juho Kopperoinen, Katja Kiviluoma, Anna Satomaa
to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain messu

Juho Kopperoinen, Jari Heikkilä, Suvituuli Turunen, OP Simonen, Anna Satomaa
pe 29.3. klo 15.00

Jeesuksen kuolinhetken jumalanpalvelus

Toim. Juho Kopperoinen, Anna Satomaa.
la 30.3. klo 23.00

Kirkkoesplanadi 4, 21600 Parainen

Pääsiäisyön messu; klikkaa lisätiedot tästä

Toim. Jari Heikkilä, Anna Satomaa