Ristiäiset

Kasteessa ihminen tulee Jumalan lapseksi ja Kristuksen kirkon jäseneksi. Kaste on Kristuksen asettama sakramentti. Kirkkomme opettaa, että kaste lahjoittaa meille pelastuksen ja iankaikkisen elämän.

Kaste toimitetaan yleensä noin kahden-kolmen kuukauden sisällä vauvan syntymästä. Kastepaikkana voi olla joko Paraisten kirkko/ Agricola-kappeli, koti tai muu sopiva tila.  Voit sopia kasteen ajankohdasta ja toimituspaikasta seurakuntasihteerin kanssa.  Kastekeskustelu  sovitaan suoraan kastepapin kanssa ja se voidaan käydä seurakunnan tiloissa tai vaihtoehtoisesti pappi voi tulla käymään kodissanne ennen juhlapäivää. Näin voidaan yhdessä valmistella kastetilaisuutta ja tehdä vaadittavat paperityöt. Mikäli haluat järjestää kastekahvit seurakunnan tiloissa, on seurakuntakodin käyttö  seurakunnan jäsenille sunnuntaisin (ja arkipäivisin) maksuton, lauantait on varattu muistotilaisuuksille. Mikäli ristiäiset järjestetään kirkossa tai Agricola-kappelissa, voit pyytää kanttoria säestämään. Sovi tästä samalla kun teet kastevarauksen. Vinkkejä ja näytteitä kastetilaisuuden virsistä ja lauluista sivun alareunassa olevassa linkissä.
Lisätietoja kasteen järjestämisestä sivun oikeassa laidassa.

Lue tästä lisää.

Kirkkoesplanadi 3, 21600 Parainen,
Aukioloaika arkisin klo 9-12.30.

Kasteessa lapsi puetaan valkoiseen kastepukuun; se johtaa ajatuksemme siihen puhtauteen
ja pyhyyteen, jonka kasteessa saamme osaksemme.
Halutessanne voitte lainata kastepukua seurakunnasta. Tiedustelut Kirkkoherranviraston tai kastepapin kautta.

Kasteen jälkeen lasta, hänen perhettään ja kummeja muistetaan yhteisessä esirukouksessa jumalanpalveluksen yhteydessä.
Paraisten kirkossa on "kastepuu", johon lapsen oma "kastelintu" ripustetaan; (kastelintuun on kirjoitettu etunimet sekä kastepäivä). Lapsi saa oman lintunsa muistoksi seuraavan vuoden alussa järjestettävässä perhekirkossa. Linnun voi halutessaan myös noutaa seurakunnan lastenohjaajilta.

Paraisten kirkon kastepuu

vauvan jalka

Rakas Jeesus, kuule meitä,
siunaa vastasyntyneitä.
Hoida kättä, pikku jalkaa,
nyt kun elon taival alkaa.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä