Seurakuntavaalit 2022

Kahden lipun vaalit

Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta ja Väståbolands svenska församling muodostavat seurakuntayhtymän. Tästä syystä äänestetään kaksissa vaaleissa. Seurakuntavaaleissa valitaan jäsenet sekä kunkin seurakunnan omaan seurakuntaneuvostoon että seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon. Seurakuntaneuvoston vaalin äänestyslippu on väriltään oranssi. Yhteisen kirkkovaltuuston vaalin äänestyslippu on valkoinen.

• Yhteinen kirkkovaltuusto johtaa seurakuntayhtymää. Se päättää seurakuntayhtymän talousarviosta, kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja suurimmista avustuksista. Kirkkovaltuusto jakaa seurakuntatyöhön käytettävät varat seurakuntien kesken. Kirkkovaltuuston äänestyslippu on valkoinen.

• Kunkin seurakunnan oma seurakuntaneuvosto johtaa seurakunnan toimintaa. Seurakuntaneuvosto päättää oman seurakuntansa toiminnasta ja valitsee seurakunnan työntekijät. Lapsityö, nuorisotyö, vanhustyö ja diakoniatyö painotuksineen kuuluvat seurakuntaneuvostojen toimialaan. Seurakuntaneuvoston äänestyslippu on oranssi.

Molempia vaaleja varten on omat ehdokaslistat. Sama ehdokas voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai vain toisessa.