Diakonia

Diakonia tarkoittaa kristillistä palvelua. Se on yksi kirkon perustehtävistä. Jokainen ihminen tarvitsee toista ihmistä vierelleen jakamaan iloja ja suruja. Elämässä saattaa tulla eteen avun tarvetta tai yllättäviä kriisitilanteita.

Taloudellinen apu: Taloudellinen tilanne saattaa yllättäen horjua eri syistä kuten työttömyyden tai sairastumisen johdosta. Diakoniatyö voi tarjota harkinnanvaraista pientä taloudellista tukea yhteistyössä sosiaalitoimen kanssa. Taloudellisen avun muotoja ovat esim. laskuavustus (mm. vuokra-, sähkö-, vesi- tai puhelinlasku) tai maksusitoumus ruokakauppaan. On tärkeää että yhteiskunnan tukimuodot, kuten toimeentulotuki ja sosiaalitoimen harkinnan varainen avustus, ovat haettuina ennen diakonian vastaanotolle tuloa.

Vastaanotolle tarvitset mukaan: tiliotteet kahdelta edeltävältä kuukaudelta ja toimeentulotukipäätöksen.

Ruokakassit: Jaamme ruokakasseja helpottamaan tiukkaa taloudellista tilannetta. Ruokakasseja jaetaan päivystysaikoina, tai erikseen sovittuna ajankohtana. Apua voi pyytää kun voimat tai varat eivät riitä.

Yhdessä - Tillsammans kahvila: Seurakuntien yhteinen kahvila ja hävikkiruokakassien jako keskiviikkoisin klo 11-12.30 seurakuntakodin yläsalissa. Kaikenikäiset ovat tervetulleita keskustelemaan ja juomaan kupin kahvia mukavassa seurassa. Toiminta on kaksikielinen ja ilmainen.

Keskusteluapu ja sielunhoito

Diakonia tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua ja rinnalla kulkijaa elämän haasteissa eteenpäin pääsemiseksi. Keskustelemaan voi tulla varaamalla ajan diakoniatoimistoon. Mikäli kotoa lähteminen on vaikeaa tai liikkuminen hankalaa, niin voi pyytää kotikäyntiä. Kotona voit keskustella tilanteestasi kaikessa rauhassa. Kotikäyntipyynnön voit jättää diakoniatyöntekijälle puhelimitse.

Sielunhoidollinen keskustelu on hyvä mahdollisuus käydä läpi oman elämän kysymyksiä. Keskustelu voi sisältää myös ripin tai yksityisen ehtoollisen vieton.

Merkkipäivämuistamiset

Seurakunta lähettää kutsun vuosittain järjestettävään yhteiseen syntymäpäiväjuhlaan 70/ 75- ja 80/ 85-vuotta täyttäville. 86-vuotiaita ja sitä vanhempia muistetaan vuosittain kotikäynnillä.Tästä on mahdollista sopia hyvissä ajoin seurakunnan työntekijän kanssa mikäli vierailu halutaan ajoittaa tiettyyn ajankohtaan. Diakonissan lisäksi syntymäpäiväkäyntejä tekevät papit.

Seurakuntien yhteinen diakoniapäivystys: Maanantaina, tiistaina ja torstaina kansliatalossa, osoitteessa kirkkoesplanadi 3 klo 9-11.

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Vapaaehtoistyö

Löytyykö sinulta aikaa ja halukkuutta auttaa toisia? Vapaaehtoistyö tarjoaa mahdollisuuksia osallistua seurakunnan toimintaan monin eri tavoin mm. kahvinkaatajana, ystävänä vanhukselle, retkiavustajana.

Vapaaehtoistyötä voit tehdä tehtävä kerrallaan sitoutumatta pidemmäksi ajaksi tai säännöllisesti esim. kuukausittain kerhon tai ryhmän avustajana.

Tule mukaan vapaaehtoiseksi, löydämme sinulle varmasti mieleistäsi tekemistä seurakunnassa.

ystävät pitävät toisiaan käsistä , kädet päällekäin, toinen on vanhempi henkilö