Uskalla toivoa

Kirjoitan tätä pääsiäisen tervehdystä sellaisena aikana, jolloin koko maailmassa ihmisten mielissä on kaksi suurta tukevaisuuden huolta. Syksyn ja talven olemme seuranneet huolestuneita uutisia ilmaston tilasta ilman merkittäviä toimenpiteitä ja nyt maaliskuussa olemme kohdanneet valtavan määrän toimenpiteitä, jotka rajoittavat elämistä, mutta suojelevat terveyttä ja elämää.

Mielessäni on soinut kaksi virttä. Ne ovat  971 Maan korvessa ja  88 Lensi maahan enkeli. Virsien sanat ja sävelmät ovat lohduttaneet minua, sillä ne muistuttavat Jumalan huolenpidosta elämässä ja myös kuoleman hetkellä ja taivaan kodissa.

Kokoontumisten rajaamiset ja peruuttamiset ovat olleet meille seurakunnassa vaikeita. Erityisen vaikeina ne on koettu hautaan siunaamisten tärkeinä hetkinä, mutta myös kasteiden ja vihkimisten aikana. Olemme tunnistaneet työtä tekevien, yrittäjien, kuntapäättäjien ja monien muiden huolen. Moni kohtaamani ihminen on kysellyt sitä, miten itse tai läheiset jaksaisivat toivoa. Tämä on oikeastaan hyvin arvokas kysymys. Uskallan ajatella, että kaikki nämä vaikeudet ovat johdattamassa meitä arvostamaan aikaisempaa enemmän elämän tärkeimpiä asioita: elämää ja terveyttä, lähimmäisiä ja omaa kotia.

Mielessäni olevien virsien sanat välittävät toivoa. Vaikka elämän vaihe voi olla kivikkoinen, niin se on silti aina hyvän Jumalan hyvissä käsissä. Saamme muistaa, että ”jälkeen pitkäperjantain, näin pääsiäinen koitti.” Kutsun sinua kertomaan ilosanomaa hätääntyneille ja toivoa kaipaaville.

Jeesus, taivaan kuningas, kuolon vallan voitti.
Jälkeen pitkäperjantain näin pääsiäinen koitti.

Niin kuin taivaan enkeli mekin iloitsemme.
Saamme rientää kertomaan: Nyt elää Jeesuksemme.
Saamme rientää kertomaan: Nyt elää Jeesuksemme

Toivotan siunattua pääsiäisen juhlaa, uskalla toivoa!

Juho Kopperoinen, kirkkoherra

Länsi-Turunmaa suomalainen seurakunta