Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta

Paraisten kaupungissa toimii suomenkielinen Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta sekä ruotsinkielinen Väståbolands svenska församling. Nämä seurakunnat muodostavat Paraisten seurakuntayhtymän. Seurakunnan alueella on keskiaikaiset harmaakivikirkot Paraisilla, Nauvossa ja Korppoossa. Lisäksi on kirkot Houtskarissa ja Iniössä sekä kappelit Aspössä, Jurmossa, Norrskatassa sekä Utössä. Paraisilla on kirkon yhteydessä Agricola-kappeli ja Paraisten siunauskappeli.

Paraisten suomalainen seurakunta on perustettu vuonna 1952 toteutuneen seurakuntajaon yhteydessä. Vuonna 2009 toteutui saariston kuntaliitos, jossa aikaisemmin itsenäiset seurakunnat liitettiin Paraisten ruotsalaiseen seurakuntaan.

Toimimme lähes pelkästään vanhan Paraisten kunnan alueella. Pitkien etäisyyksien ja pienen väestön vuoksi saaristossa (Nauvo, Korppoo, Houtskari ja Iniö) tapahtuva suomenkielinen seurakuntatyö toteutuu osana ruotsinkielisen seurakunnan kappeleiden toimintaa. Lisätietoa löydät täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tervetuloa jumalanpalveluksiin ja muihin tapahtumiin!

Kirkkoherranvirasto

Kirkkoesplanadi 3, 21600 Parainen
sähköposti: lansi-turunmaan.seurakunta[at]evl.fi
Aukioloaika arkipäivisin klo 9 - 12.30.

Sisäkuva Paraisten kirkosta
Paraisten kirkko