Korppoon kirkko

Korppoontie 1, 21710 Korppoo

Korppoon kirkko on keskiaikainen, 1400-luvulla rakennettu yksilaivainen ilmeisesti Pyhälle Mikaelille omistettu harmaakivikirkko, joka sijaitsee keskellä Korppoon pääsaarta Kyrklandetia. Kirkon länsipäädyssä kohoaa lähes kaksikymmentämetrinen torni, joka alun perin on ollut viisikerroksinen. Kirkkoa ei ilmeisesti ole rakennettu yhtäjaksoisesti, vaan etapeissa, joskin etappien aikavälit ei ole olleet kovin suuria. Kuorin etelämuuri on noin metrin pohjoisempana kuin runkohuoneen seinä, mitä ei kuitenkaan tarkoita, että kuoriosa olisi tarkoituksella tehty kapeammaksi. Miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty, on edelleen epäselvää. Korppoon kirkon iän määritys on osoittautunut ongelmalliseksi. Kirkko paloi pahoin salamaniskun seurauksena vuosina 1709 ja 1834, mikä hankaloittaa hiili-14 määritystä. Uudempi tutkimus on kuitenkin yhtä mieltä siitä, että kirkko on suurelta osin valmistunut 1400-luvun ensimmäisellä puoliskolla.

Keskiaikaisen sisustuksen ehkä erikoisin yksityiskohta on ainoa maassamme säilynyt kuorilehterin kaide, joka nykyisin sijaitsee alkuperäisellä paikallaan keskilaivan ja kuorin välissä. Kirkolle alun perin kuulunut Suomen vanhin puuveistos 1220-luvulta peräisin oleva reininmaalainen Korppoon madonna, on nykyisin sijoitettu Kansallismuseoon. Kirkossa on kuitenkin edelleen muita keskiaikaisia veistoksia kuten Pyhä Yrjänää, Pyhää Mikaelia, Pyhää Olavia, Madonnaa ja lasta sekä Katariina Aleksandrialaista esittävät veistokset. Alttarikaapin 15 veistosta ovat ruotsalaista työtä 1400-luvulta. Kirkon saarnastuoli joka hankittiin vuonna 1646, sijaitsee poikkeuksellisesti eteläseinällä. Sen valmistivat Göran-niminen puuseppä ja Hans-niminen kuvanveistäjä. Holveissa ja seinissä on edelleen jäljellä ilmeisesti rakentajien tekemiä ihmis-, eläin- ja kasviaiheisia maalauksia, jotka 1600- ja 1700-luvuilla peitettiin ja otettiin uudelleen esille ja restauroitiin vuonna 1952. Holvien kaaret ja ruoteet on koristeltu kasvi- ja koristeornamentiikalla. A. Thulen rakentamat urut hankittiin vuonna 1870. Kirkon pohjoisseinällä ovat A. ja V. Munsterhjelmin vuonna 1905 maalaama Kristus Getsemanessa sekä Gabriel Gotthard Sveidelin maalaama Ehtoollisen asettaminen vuodelta 1792.

Kirkon eteläpuolella sijaitsevat hovioikeuden sihteeri Herman Miödhin perhehautakappeli 1780-luvulta sekä vuonna 1831 rakennettu ruumishuone.