Agricola-kappeli

Kirkkoesplanadi 4, 21600 Parainen

Paraisten kirkkoon rakennettiin alunperin matala kuoriosa, joka kuitenkin jossain vaiheessa 1400-luvulla purettiin.  Kirkon alkuperäinen sakaristo, joka oli johtanut tähän matalaan kuoriin jäi kuitenkin edelleen liitteeseen kirkon pohjoispäätyyn. Vuonna 1652 tehtiin alkuperäisestä sakaristosta pieni kirkko suomenkielisille seurakuntalaisille todennäköisesti Per Brahen ja hänen puolisonsa Christina Stenbockin rahallisella tuella. Katto holvattiin tynnyriholviksi ja Mårten niminen puuseppä teki kirkkoon saarnastuolin. Suomenkielinen väestö kasvoi Paraisilla kuitenkin niin nopeasti, että pieni kirkko osoittautui liian ahtaaksi ja 1688 kirkkoa laajennettiin itään päin. Kirkko joka Paraisilla tunnettiin lähes tähän päivän asti nimellä Finska kyrkan toimi suomenkielisten kirkkona aina vuoteen 1909 asti, jolloin suomenkielisetkin pääsivät isoon kirkkoon viettämään jumalanpalveluksia. Vuonna 1968 kirkossa suoritettiin perusteellinen korjaustyö ja kirkosta tehtiin kirkkomuseo, jossa säilytettään kirkon vanhoja tekstiilejä, raamattuja sekä ehtoollis- ja muuta esineistöä. Kirkon nimi muutettiin samalla Agricola-kappeliksi ja se toimii tänä päivänäkin vielä kappelina, jonne mahtuu noin 40–50 henkeä.

Lisää kuvia ja tietoa Agricolakappelista löydät täältä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

ke 20.3. klo 18.30

Sanan, rukouksen ja ylistyksen ilta; klikkaa lisätiedot tästä

Sanaa, rukousta ja ylistystä keskiviikkoisin parillisilla viikoilla. Puhujavieraat vaihtuvat.
ke 3.4. klo 18.30

ke 17.4. klo 18.30