Yhteinen kirkkovaltuusto

Yhteinen kirkkovaltuusto on seurakuntayhtymän korkein päättävä elin. Yhteinen kirkkovaltuusto päättää seurakuntayhtymän talouden päälinjoista ja esim. rakennusten ostamisesta, myynnistä ja rakentamisesta. Se vahvistaa myös kirkollisveroprosentin ja päättää tulojen jakamisesta seurakuntien ja seurakuntayhtymän tukitoimien kesken. Yhteisen kirkkovaltuuston tehtäviin kuuluu myös päättää uusien virkojen perustamisesta ja vanhojen virkojen lakkauttamisesta.Yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet valitaan kirkollisvaaleissa, jotka yleensä järjestetään neljän vuoden välein. Paraisten seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon kuuluu 31 jäsentä. Näistä 20 jäsentä tulevat Väståbolands svenska församlingista ja 11 Länsi-Turunmaan suomalaisesta seurakunnasta. Kirkkovaltuuston kokoukset ovat julkisia, ellei valtuusto jossakin asiassa päätä toisin.

Yhteinen kirkkovaltuusto on pitänyt kokouksen 9.4.2025.

Tässä seuraa ote pöytäkirjasta niistä päätöksistä, joista seurakunnan jäsenellä on oikeus valittaa.

Pöytäkirja näistä päätöksistä pidetään nähtävillä julkisena seurakuntayhtymän verkkosivuilla 17.4.2025 - 26.5.2025.

Löytyvät myös pdf muodossa: TÄÄLTÄ

Tämä tieto julkaistu seurakuntayhtymän sivuilla 16.4.2025.

Ykv § 25/9.4.2025
HYVÄKSYÄ INIÖN KIRKON PERUSKORJAUKSEN PÄÄPIIRUSTUKSET  

Ykn § 111/20.11.2024
Ykv § 31/11.12.2024
Ykv § 40/26.3.2025

Viittaus:
Ykn 11/25.3.2019 Työryhmän valinta
Ykn 107/23.11.2020 Hankesuunnitelman hyväksyntä
Ykv     Hankesuunnitelman hyväksyntä
Ykn 135/22.12.2021Rakennusavustuksen anominen suunnittelulle    
Ykn 41/2.5.2022 Päätös suunnittelun hankinnasta
Ykn 10/17.1.2024 Työryhmän valinta
Ykn 20/12.2.2024 Pääsuunnittelijan valinta
Ykn 51/6.5.2024 Erityissuunnittelijoiden valinta
Ykn 16.10.2024 Lausunnon pyytäminen Museovirastolta


Kirkon historia:
Iniön kirkko rakennettiin vuosina 1797–1800 ja vihittiin käyttöön kesäkuussa 1801. Nimensä kirkko sai juuri syntyneen prinsessa Sofia Wilhelminan mukaan. Kirkko paloi pitkänäperjantaina 1880. Kattorakenne ja sisustus tuhoutuivat täysin palossa. Palovahingot korjattiin ja korjaustyöt valmistuivat heinäkuussa 1881. Kirkon peruskorjaus suoritettiin vuosina 1967–1968. Silloin sisustus uusittiin osittain, kirkkoon asennettiin sähkölämmitys ja myös valaistus asennettiin kirkkoon. Viimeisen korjauksen yhteydessä 2000–2001 kirkkoon asennettiin sprinklerijärjestelmä. Seinät, katto ja lattia maalattiin sisäpuolelta.

Korjauksen tausta:
Kirkon korjaus on ajankohtainen, kun lattiarakenteessa havaittiin painaumia. Tutkimuksissa on lattiarakenteessa todettu kosteusvaurioita ja lattian alle kertyy vettä. Myös kirkon talotekniikka on vanhentunutta ja kaipaa uudistamista. Maaliskuussa 2019 nimitettiin työryhmä korjausta varten. Työryhmä laati hankesuunnitelman, jonka yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi joulukuussa 2020. Suunnitteluun haettiin rakennusavustusta, joka myönnettiin vuoden 2022 alussa. Varsinainen suunnittelu käynnistettiin vuoden 2024 alussa ja samalla työryhmän kokoonpano muutettiin. 

Työryhmä ja projektihenkilökunta:
Työryhmä peruskorjausta varten nimitettiin ensimmäisen kerran vuonna 2019. Työryhmä laati hankesuunnitelman, joka esiteltiin ja hyväksyttiin yhteisessä kirkkoneuvostossa joulukuussa 2020. Kun varsinainen suunnittelu alkoi vuonna 2024, työryhmän kokoonpanoon tehtiin muutoksia. Muutoksia tehtiin, koska uusi valtuustokausi oli alkanut ja myös henkilöstömuutoksia oli tapahtunut. Suunnittelukauden aikana työryhmään ovat kuuluneet seuraavat henkilöt:
-    Jan Eriksson, ykv puheenjohtaja 2019-
-    Mika Wallin, ykv varapuheenjohtaja 2019-
-    Harry S. Backström, kirkkoherra VÅSF, ykn puheenjohtaja, 2019–2022
-    Jussi Meriluoto, kappalainen Iniö sockenförsamling, 2019–2022
-    Nina Grandell, Iniö sockenförsamling, 2019-
-    Jim Karlsson, kiinteistöpäällikkö, 2019-
-    Jukka Torikka, Iniö sockenförsamling 2019–2023
-    Juho Kopperoinen, ykn puheenjohtaja 2024-
-    Sara Grönqvist, kirkkoherra VÅSF 2022-
-    Mikael Granlund, kanttoreiden edustaja, 2024-

Projektihenkilöstö on hankittu kilpailutuksen kautta. Hankkeeseen valitut vastuulliset suunnittelijat ovat:
-    Pääsuunnittelija;     Pekka Saatsi, Saatsi Arkkitehdit Oy
-    Rakennesuunnittelija:    Juhani Pentinmikko/HP-Insinöörit Oy
-    LVIA-suunnittelija:    Risto Soini/Sitowise Oy
-    Sähkösuunnittelija:    Ismo Hirvikoski/Sähkösuunnittelucenter Oy
-    Sprinklerisuunnittelija:    Janne Stenberg/Paloff Oy

Hankesuunnitelma:
Laaditut suunnitelmat on tehty hyväksytyn hankesuunnitelman mukaisesti joitakin poikkeamia lukuun ottamatta. Lisätutkimusten jälkeen on käynyt ilmi, että kirkon peltikatto on huonommassa kunnossa kuin aiemmin luultiin. Siksi nyt laadittuihin suunnitelmiin sisältyy koko kirkon peltikaton uusiminen. Toinen muutos, joka ei sisältynyt alkuperäiseen hankesuunnitelmaan, on alttarin muuttaminen. Alttaripöytää siirretään niin, että toimittaja seisoo seurakuntaan päin. Myös penkkimuutokset, joita nyt suunnitellaan, ovat laajemmat kuin hankesuunnitelmassa alun perin esitetyt muutokset. Sakastin kiintokalusteet ei uusita kokonaan, kuten hankesuunnitelmassa ehdotettiin, vaan tilalle nykyistä kalustusta täydennetään.

Suunnitelmat:
Merkittävimmät suunnitelmiin sisältyvät sisäiset muutokset ovat seuraavat:
- alttaripöytä siirretään niin, että toimittaja on seurakuntaan päin.
- penkkimuutokset; yhteensä kolme penkkiriviä käytävän molemmin puolin poistetaan
- urkujen siirtäminen; urut siirretään itäisestä päätyseinästä eteläiselle pitkälle seinälle
- asehuoneen portaat; tornin yläosaan johtava portaikon eteen rakennetaan seinä
- hätäpoistumistiet; kirkkoon tulee kaksi hätäpoistumisteitä, molemmat ikkunoiden kautta
- esteetön sisäänkäynti; kirkon lattiatasoja mukautetaan ja kynnyksiä madalletaan

Tärkeimmät suunnitellut tekniset muutokset ovat seuraavat: 
-    Rakenneratkaisut:
o    kosteusvaurioituneen lattiarakenteen uusiminen kokonaisuudessaan
o    nykyisen saumatun peltikaton uusiminen
o    yläpohjan lisäeristäminen
o    katon vedenpoistoa parannetaan, asennetaan syöksyputket
o    perustusten kuivatus
-    Talotekniikka:
o    nykyinen lämmitysjärjestelmä uusitaan, suora sähkölämmitys korvataan maalämmöllä
o    asennetaan lattialämmitys
o    sähköasennukset uusitaan
o    kirkkosalin valaistus uusitaan ja kattokruunuihin asennetaan valaisimet
-    Henkilö ja paloturvallisuus:
o    automaattisen palohälytysjärjestelmän asentaminen
o    kirkko varustetaan kahdella varapoistumisteillä
o    sprinklerijärjestelmän uusiminen
o    valvontajärjestelmän asentaminen

Pääpiirustukset ja erityissuunnitelmat löytyvät tämän valmistelun liitteenä.

Rakennusavustus:
Suunnitteluun on myönnetty Kirkkohallituksen rakennusavustusta. Rakennusavustusta voi hakea myös varsinaiseen peruskorjaukseen. Rakennusavustusten hakuaika päättyy joka vuosi 31.12. Avustushakemukseen tulee liittää yhteisen kirkkovaltuuston hyväksymät suunnitelmat ja Museoviraston lausunto suunnitelmista.

Luvat ja lausunnot:
Kirkollisen rakennukseen tehtävään olennaiseen muutokseen tarvitaan Kirkkohallituksen lupa. Lisäksi toimenpiteisiin on hankittava lupa kaupungin rakennusvalvontaviranomaiselta.

Aikataulu:
Hankkeen aikataulu on, että suunnitelmat esitellään yhteiselle kirkkovaltuustolle sen kokouksessa joulukuussa 2024 ja sen jälkeen ennen 31.12.2024 jätetään lupahakemus ja rakennusavustushakemus Kirkkohallitukselle sekä rakennuslupahakemus rakennusvalvonnalle.

Urakkatarjouspyynnöt jukkaistaan tammikuussa 2025, jotta urakkasopimukset voidaan allekirjoittaa maaliskuussa. Varsinaiset työt on tarkoitus aloittaa pääsiäisen jälkeen ja saada valmiiksi ennen adventtia 2025. Pääasiallinen rakennusaika on huhtikuusta marraskuuhun 2025 ja kirkko tulee olemaan tänä aikana suljettuna. Iniön seurakuntakoti toimii korvaavana tilana rakennusaikana. Hankkeen aikataulu löytyy erillisestä liitteestä.
Kiinteistöpäällikkö esittelee suunnitelmia tarkemmin kokouksessa.

(Liitteet; hankesuunnitelma, pääpiirustukset, erityissuunnitelmat, aikataulu, lausunto)

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä on vaikutusta lapsiin ja nuoriin.
Lausunto pyydetään lapsiasiamieheltä.

Päätösehdotus:    (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa yhteiselle kirkkovaltuustolle:
    että, hyväksytään laaditut pääpiirutsukset ja erityissuunnitelmat.
    että, haetaan Kirkkohallituksen lupa toimenpiteille.
    että, haetaan korjaukselle rakennusavustusta Kirkkohallituskelta.
    että, haetaan rakennusvalvontaviranmoaisten lupa suunnitteluille toimenpiteille.

Käsittely:    Iniön kirkkoa ja hautausmaan muuria koskien tehtiin seuraavat lisäykset:
Olisi tarkoituksenmukaista sisällyttää hautausmaan muurin korjaus samaan hankkeeseen kuin kirkon peruskorjaus.
Muurin kunto, korjaustarve ja näihin liittyvät kustannukset selvitetään yhteisen kirkkovaltuuston kokoukseen mennessä.

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Iniö sockenförsamling

-----------------------------------------------------------------------------

Ykv § 31/11.12.2024

(Liitteet; hankesuunnitelma, pääpiirustukset, erityissuunnitelmat, aikataulu, lausunto)

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä on vaikutusta lapsiin ja nuoriin.
Lausunto pyydetään lapsiasiamieheltä. Lausunto liitteenä.

Päätösehdotus:    (Yhteinen kirkkoneuvosto)
Yhteinen kirkkovaltuusto päättää:
    että, hyväksytään laaditut pääpiirutsukset ja erityissuunnitelmat.
    että, haetaan Kirkkohallituksen lupa toimenpiteille.
    että, haetaan korjaukselle rakennusavustusta Kirkkohallituskelta.
    että, haetaan rakennusvalvontaviranmoaisten lupa suunnitteluille toimenpiteille.

        
Päätös:    Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Iniö sockenförsamling

----------------------------------------------------------------------------------------------

Ykn § 40/26.3.2025

(Liitteet; hankesuunnitelma, pääpiirustukset, erityissuunnitelmat, aikataulu, Museoviraston lausunto, Väståbolands svenska församling lausunto, Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta lausunto, lapsivaikutusselvitys, kuvaus korjaustoimenpiteistä)

Aikaisemmassa käsittelyssä osa lausunnoista ovat puuttuneet. Asia otetaan siksi uudelleen käsiteltäväksi täydennettynä kaikilla kirkkolain määräämillä lausunnoilla.

Kirkkolain mukaisesti lausuntoja korjaussuunnitelmista on nyt pyydetty seuraavilta tahoilta:
-    Väståbolands svenska församlingin seurakuntaneuvosto
-    Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunnan seurakuntaneuvosto
-    Museovirasto
-    lapsivaikutusten arviointi lapsiasiavaltuutetulta

Museovirasto puoltaa suunniteltuja toimenpiteitä, ja myös Väståbolands svenska församlingin ja Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunnan seurakuntaneuvostot suhtautuvat myönteisesti korjaustoimenpiteisiin.

Lapsiasiavaltuutettu arvioi analyysissään, että suunnitellut toimenpiteet ovat myönteisiä lapsille ja nuorille

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä on vaikutusta lapsiin ja nuoriin.
Lausunto pyydetään lapsiasiavaltuutetulta. Lausunto liitteenä.

Päätösehdotus:    (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää ehdotta yhteiselle kirkkovaltuustolle:
    että, hyväksytään laaditut pääpiirutsukset ja erityissuunnitelmat.
    että, haetaan Kirkkohallituksen lupa suunnituille toimenpiteille.
    että, haetaan korjaukselle rakennusavustusta Kirkkohallituskelta.
    että, haetaan rakennusvalvontaviranmoaisten lupa suunnitteluille toimenpiteille.

        

Päätös:    Yhteinen kirkkoneuvosto päätti ehdotta yhteiselle kirkkovaltuustolle:
    että, hyväksytään laaditut pääpiirutsukset ja erityissuunnitelmat.
    että, haetaan Kirkkohallituksen lupa suunnituille toimenpiteille.
    että, haetaan korjaukselle rakennusavustusta Kirkkohallituskelta.
    että, haetaan rakennusvalvontaviranmoaisten lupa suunnitteluille toimenpiteille.


Muutoksenhaku: Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta (KL 12:4)

Tiedoksi:    Seurakunnat ja Kirkkohallitus

----------------------------------------------------------------------------------------------

Ykv § 25/9.4.2025

(Liitteet; hankesuunnitelma, pääpiirustukset, erityissuunnitelmat, aikataulu, Museoviraston lausunto, Väståbolands svenska församling lausunto, Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta lausunto, lapsivaikutusselvitys, kuvaus korjaustoimenpiteistä)

Aikaisemmassa käsittelyssä osa lausunnoista ovat puuttuneet. Asia otetaan siksi uudelleen käsiteltäväksi täydennettynä kaikilla kirkkolain määräämillä lausunnoilla.

Kirkkolain mukaisesti lausuntoja korjaussuunnitelmista on nyt pyydetty seuraavilta tahoilta:
-    Väståbolands svenska församlingin seurakuntaneuvosto
-    Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunnan seurakuntaneuvosto
-    Museovirasto
-    lapsivaikutusten arviointi lapsiasiavaltuutetulta

Museovirasto puoltaa suunniteltuja toimenpiteitä, ja myös Väståbolands svenska församlingin ja Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunnan seurakuntaneuvostot suhtautuvat myönteisesti korjaustoimenpiteisiin.

Lapsiasiavaltuutettu arvioi analyysissään, että suunnitellut toimenpiteet ovat myönteisiä lapsille ja nuorille

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä on vaikutusta lapsiin ja nuoriin.
Lausunto pyydetään lapsiasiavaltuutetulta. Lausunto liitteenä.

Päätösehdotus:    (yhteinen kirkkoneuvosto)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdotta yhteiselle kirkkovaltuustolle:
    että, hyväksytään laaditut pääpiirutsukset ja erityissuunnitelmat.
    että, haetaan Kirkkohallituksen lupa suunnituille toimenpiteille.
    että, haetaan korjaukselle rakennusavustusta Kirkkohallituskelta.
    että, haetaan rakennusvalvontaviranmoaisten lupa suunnitteluille toimenpiteille.

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Seurakunnat ja Kirkkohallitus


Ykv §26/9.4.2025
LISÄTALOUSARVIO INIÖN KIRKON KORJAAMISEEN           
Ykn §41/26.3.2025

Vuoden 2025 toimintavuoden talousarviossa on varattu 700 000 € Iniön kirkon korjaamiseen. Korjaussuunnitelman ja investointitalousarvion käsittelyn yhteydessä yhteisen kirkkovaltuuston kokouksessa 11.12.2024 (§28 ja §31) todettiin, että esitetty määräraha ei ole riittävä. Joulukuun kokouksessa esitetty kustannusarvio oli 1 500 000 €, sis. alv. Kokouksessa todettiin, että asia käsitellään lisätalousarviona tarjouskilpailun jälkeen.

Korjaustyöt on kilpailutettu jaettuna urakkana ja tarjousten viimeinen jättöpäivä oli 19.3.2025. Yhteenveto korjauskustannuksista ja lisätalousarvion laajuudesta on erillisessä liitteessä

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä on vaikutuksia lapsiin ja nuoriin, kun kirkon korjaus muodostaa suuren kustannuserän, mikä vaikuttaa seurakuntayhtymän kokonaistalouteen. Iniön kirkon korjausta ja sen vaikutuksia lapsiin ja nuoriin on tehty erillinen analyysi.

Liite: (yhteenveto)

Päätösehdotus: (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää anoa lisätalousarvio yhteiseltä kirkkovaltuustolta Iniön kirkon peruskorjaamiseen.

Uusi päätösehdotus: (kiinteistöpäällikkö) 
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää anoa lisätalousarvio yhteensä 1 250 000 € yhteiseltä kirkkovaltuustolta Iniön kirkon peruskorjaamiseen. 

Päätös:     Uusi päätösehdotus hyväksyttiin.

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta (KL 12:4) 

Tiedoksi:     Taloustoimisto
----------------------------------------------------------------------------------------------

Ykv § 26/9.4.2025

Liite: (yhteenveto)

Päätösehdotus: (yhteinen kirkkoneuvosto) 
Yhteinen kirkkoneuvosto anoa lisätalousarvio yhteensä 1 250 000 € yhteiseltä kirkkovaltuustolta Iniön kirkon peruskorjaamiseen. 

Päätös:     Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2) 

Tiedoksi:     Taloustoimisto

VALITUSOSOITUS

Paraisten seurakuntayhtymä

Kirkkovaltuusto / Yhteinen kirkkovaltuusto

9.4.2025 §§ 20–29

  1. MUUTOKSENHAKUKIELLOT

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevat muutoksenhakukiellot

Seuraavista päätöksistä ei kirkkolain (652/2023) 12 luvun 4 §:n mukaan saa tehdä kirkollisvalitusta eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 2 luvun 6 §:n 2 momentin nojalla hallintovalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 146 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan hankintalain mukaista valitusta ei voi tehdä päätöksestä tai muusta ratkaisusta, joka koskee yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua.

Pöytäkirjan pykälät: 20-24, 28–29

Erikseen säädetyt muutoksenhakukiellot

  1. Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 2 luvun 6 §:n 2 momentin mukaan valittamalla ei saa hakea muutosta hallinnon sisäiseen määräykseen, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista.
  2. Hankintaa koskevista päätöksistä ei kirkkolain 12 luvun 8 a §:n 2 momentin nojalla saa tehdä kirkkolain mukaista oikaisuvaatimusta eikä kirkollisvalitusta, jos asia kuuluu markkinaoikeuden toimivaltaan. Asia kuuluu markkinaoikeuden toimivaltaan, jos hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon. Kansalliset kynnysarvot ilman arvonlisäveroa laskettuna ovat:
  • 60 000 € (tavarat ja palvelut sekä suunnittelukilpailut);
  • 150 000 € (rakennusurakat);
  • 400 000 € (hankintalain liitteen E 1–4 kohdassa tarkoitetut sosiaali- ja terveyspalvelut);
  • 300 000 € (hankintalain liitteen E 5–15 kohdassa tarkoitetut muut erityiset palvelut) ja
  • 500 000 € (käyttöoikeussopimukset).
  1. Muun lainsäädännön mukaan päätöksiin ei saa hakea muutosta valittamalla.

 

Pöytäkirjan pykälät ja valituskieltojen perusteet: 27

  1. HANKINTAOIKAISU

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön asianosainen voi tehdä hankintayksikölle kirjallisen hankintaoikaisun (hankintalaki 132–135 §). Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikkö: Paraisten seurakuntayhtymä

Käyntiosoite: Kirkkoesplanadi 3

Postiosoite: Kirkkoesplanadi 3

Sähköposti: pargas-parainen@evl.fi

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei sen näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä sähköistä tiedoksiantoa viestin katsotaan saapuneen vastaanottajalle sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. Hankintaoikaisun on oltava perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Hankintaoikaisun voi omalla vastuullaan lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi:

  • oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi
  • tiedot hankintaoikaisun kohteena olevasta päätöksestä
  • millaista oikaisua päätökseen vaaditaan
  • millä perusteilla oikaisua päätökseen vaaditaan.

Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivat ne jo ole hankintayksikön hallussa.

  1. VALITUSOSOITUS

Valitusviranomainen ja valitusaika

  1. Kirkollis- ja hallintovalitukset

Seuraaviin päätöksiin voidaan hakea muutosta kirjallisella valituksella.

Valitusviranomainen ja yhteystiedot:

• Helsingin hallinto-oikeus

Käyntiosoite:                      Radanrakentajantie 5, Helsinki

Postiosoite:                        Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki

Sähköposti                         helsinki@hao.oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Kirkollisvalitus, pöytäkirjan pykälät: 25–26

Hallintovalitus, pöytäkirjan pykälät: 

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.

Kirkollisvalitus alistusasiassa

Seuraaviin päätöksiin voidaan hakea muutosta kirjallisella valituksella.

Valitusviranomainen ja yhteystiedot:

Porvoon hiippakunnan tuomiokapituli, pöytäkirjan pykälät:

Käyntiosoite:                      Lukiokuja 2, Porvoo

Postiosoite:                        PL 30, 06101 Porvoo

Sähköposti                         borga.domkapitel@evl.fi

Kirkkohallitus, pöytäkirjan pykälät:

Postiosoite: PL 210, 00131 Helsinki

Käyntiosoite: Eteläranta 8, 00131 Helsinki

Telekopio: 09 1802 350

Sähköposti: kirkkohallitus@evl.fi

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.

Muutoksenhakuajan laskeminen

Valitus- ja oikaisuvaatimusaika lasketaan päätöksen tiedoksisaannista, tiedoksisaantipäivää lukuun ottamatta. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana ajankohtana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Seurakunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

  1. Valitus markkinaoikeuteen

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa, valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tiedon päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus markkinaoikeudelle on tehtävä viimeistään kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei sen näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä sähköistä tiedoksiantoa viestin katsotaan saapuneen vastaanottajalle sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on lisäksi kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön ilmoittamaan osoitteeseen viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Hankintayksikön yhteystiedot ovat edellä hankintaoikaisua koskevassa kohdassa.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella voidaan saattaa hankintalaissa tarkoitettu hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee 1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua, 2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin hankintalain 75 §:n nojalla tai 3) sitä, että hankintalain 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia. Asia voidaan saattaa markkinaoikeuden käsiteltäväksi, jos hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Markkinaoikeuden yhteystiedot
 

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle osoitettuna osoitteeseen:

Postiosoite: Radanrakentajantie 5, 00520 HELSINKI

Käyntiosoite: Tuomioistuimet-talo, Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki

Telekopio: 029 56 43314

Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

  1. VALITUKSEN SISÄLTÖ JA LIITTEET SEKÄ VALITUKSEN TOIMITTAMINEN JA OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  • valittajan nimi ja yhteystiedot
  • postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää
  • sähköpostiosoite, jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä
  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • vaatimuksen perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä valitusviranomaiselle.

Valituksen liitteet

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on esitettävä valtakirja. Jollei valitusviranomainen toisin määrää, valtakirjaa ei kuitenkaan tarvitse esittää oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 32 §:ssä tarkoitetuissa tilanteissa.

Valitusasiakirjojen toimittaminen

Valitusasiakirjat on toimitettava valitusajassa päätöksessä mainitulle valitusviranomaiselle. Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikeudenkäyntimaksu

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, jollei lain 5, 7, 8 tai 9 §:stä muuta johdu. Tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta annetun oikeusministeriön asetuksen (1383/2018) 1 §:n mukaan oikeudenkäyntimaksu hallinto-oikeudessa on 260 € ja markkinaoikeudessa 2 050 €. Käsittelymaksu markkinaoikeudessa on kuitenkin 4 100 €, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja 6 140 €, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.