Yhteinen kirkkovaltuusto

Yhteinen kirkkovaltuusto on seurakuntayhtymän korkein päättävä elin. Yhteinen kirkkovaltuusto päättää seurakuntayhtymän talouden päälinjoista ja esim. rakennusten ostamisesta, myynnistä ja rakentamisesta. Se vahvistaa myös kirkollisveroprosentin ja päättää tulojen jakamisesta seurakuntien ja seurakuntayhtymän tukitoimien kesken. Yhteisen kirkkovaltuuston tehtäviin kuuluu myös päättää uusien virkojen perustamisesta ja vanhojen virkojen lakkauttamisesta.Yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet valitaan kirkollisvaaleissa, jotka yleensä järjestetään neljän vuoden välein. Paraisten seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon kuuluu 31 jäsentä. Näistä 20 jäsentä tulevat Väståbolands svenska församlingista ja 11 Länsi-Turunmaan suomalaisesta seurakunnasta. Kirkkovaltuuston kokoukset ovat julkisia, ellei valtuusto jossakin asiassa päätä toisin.

Yhteinen kirkkovaltuusto on pitänyt kokouksen 11.12.2024.

Tässä seuraa ote pöytäkirjasta niistä päätöksistä, joista seurakunnan jäsenellä on oikeus valittaa.

Pöytäkirja näistä päätöksistä pidetään nähtävillä julkisena seurakuntayhtymän verkkosivuilla 30.12.2024 - 4.2.2025.

Löytyvät myös pdf muodossa: TÄÄLTÄ

Tämä tieto julkaistu seurakuntayhtymän sivuilla 27.12.2024.

Ykv § 23/11.12.2024
YHTEISEN KIRKKONEUVOSTON VARAPUHEENJOHTAJAN VALINTA VV 2025-2026

Ykn § 73/11.9.2024

Yhteisen kirkkoneuvoston jäseninä ovat tuomiokapitulin seurakuntayhtymän seurakuntien kirkkoherroista määräämä puheenjohtaja ja yhteisen kirkkovaltuuston valitsemat varapuheenjohtaja sekä vähintään 5 ja enintään 15 muuta jäsentä sen mukaan kuin ohjesäännössä määrätään. Kirkkoherraa lukuun ottamatta kullakin jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Jäseneksi ja varajäseneksi ei saa valita saman seurakuntayhtymän tai siihen kuuluvan seurakunnan viranhaltijaa eikä työsopimussuhteessa olevaa työntekijää. (KL 10:10)

Yhteiseen kirkkoneuvostoon kuuluu puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan lisäksi 10 (kymmenen) jäsentä (Kirkkoneuvoston ohjesääntö 1 §)

Yhteisen kirkkoneuvoston jäsenet valitsee yhteinen kirkkovaltuusto siten, että ensin valitaan yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja ja sen jälkeen muut jäsenet (Kirkkoneuvoston ohjesääntö 2 §)

Varapuheenjohtajana on vuosina 2023–2024 toiminut Tina Rosvall. 

Porvoon hiippakunnan tuomiokapituli määrää Paraisten yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajan kaudelle 2025–2026.

Päätösehdotus:    (Yhteinen kirkkoneuvosto)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa, että yhteinen kirkkovaltuusto valitsee yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajan kaudelle 2025–2026.

Käsittely:    Mika Wallin ehdotti, että Tina Rosvall valitaan yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajaksi siihen asti, kunnes uusi hallintosääntö on saanut lainvoiman. Valtuusto kannatti ehdotusta yksimielisesti.

Päätös:    Tina Rosvall valittiin yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajaksi siihen asti, kunnes uusi hallintosääntö on saanut lainvoiman. 

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Ykv § 24/11.12.2024
YHTEISEN KIRKKONEUVOSTON VARAPUHEENJOHTAJAN HENKILÖKOHTAISEN VARAJÄSENEN VALINTA VV 2025-2026

Ykn § 74/11.9.2024

Yhteisen kirkkoneuvoston ohjesäännön 2 §:ssä mainitun vaalin jälkeen on eri vaaleilla valittava jäsenten henkilökohtaiset varajäsenet (Kirkkoneuvoston ohjesääntö 3 §)

Varapuheenjohtajan varajäsenenä on 2023–2024 toiminut Mikaela Sundman.

Päätösehdotus:    (Yhteinen kirkkoneuvosto)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa, että yhteinen kirkkovaltuusto valitsee yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajan henkilökohtaisen varajäsenen kaudelle 2025–2026.

Käsittely:    Mika Wallin ehdotti, että Mikaela Sundman valitaan yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajan henkilökohtaiseksi sijaiseksi siihen asti, kunnes uusi hallintosääntö on saanut lainvoiman. Valtuusto kannatti ehdotusta yksimielisesti.

Päätös:    Mikaela Sundman valittiin yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajan henkilökohtaiseksi sijaiseksi siihen asti, kunnes uusi hallintosääntö on saanut lainvoiman.

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Ykv § 25/11.12.2024
YHTEISEN KIRKKONEUVOSTON VARSINAISTEN JÄSENTEN VALINTA 2025-2026

Ykn § 75/11.9.2024
    
Yhteisen kirkkoneuvoston jäseninä ovat tuomiokapitulin seurakuntayhtymän seurakuntien kirkkoherroista määräämä puheenjohtaja ja yhteisen kirkkovaltuuston valitsemat varapuheenjohtaja sekä vähintään 5 ja enintään 15 muuta jäsentä sen mukaan kuin ohjesäännössä määrätään. Kirkkoherraa lukuun ottamatta kullakin jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Varapuheenjohtajan ja muiden jäsenten valinta toteutetaan tammikuussa kirkkovaltuuston toimikauden ensimmäisenä ja kolmantena vuonna. Jäseneksi ja varajäseneksi ei saa valita saman seurakuntayhtymän tai siihen kuuluvan seurakunnan viranhaltijaa eikä työsopimussuhteessa olevaa työntekijää. (KL 10:10)

Yhteiseen kirkkoneuvostoon kuuluu puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan lisäksi 10 (kymmenen) jäsentä (Kirkkoneuvoston ohjesääntö 1 §)

Kaudella 2023–2024 yhteisen kirkkoneuvoston varsinaisina jäseninä ovat olleet: 

Rea Åkerfelt
Mikael Östman
Petra Öhman
Bo Gyllenberg
Tiina Johansson
Tomas Jansén
Sanna Autio
Heikki Inkari
Raimo Pärssinen
Jari Tschernij

Päätösehdotus:    (Yhteinen kirkkoneuvosto)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa, että yhteinen kirkkovaltuusto valitsee 10 varsinaista jäsentä yhteiseen kirkkoneuvostoon kaudelle 2025–2026.

Käsittely:    Mika Wallin ehdotti, että nykyiset varsinaiset jäsenet jatkavat toimikauttaan vielä siihen asti, kunnes uusi hallintosääntö on saanut lainvoiman. Ehdotusta kannatettiin yksimielisesti.

Päätös:    Nykyiset varsinaiset jäsenet jatkavat toimikauttaan vielä siihen asti, kunnes uusi hallintosääntö on saanut lainvoiman.

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2) 

Ykv § 26/11.12.2024
YHTEISEN KIRKKONEUVOSTON JÄSENTEN HENKILÖKOHTAISTEN VARAJÄSENTEN VALINTA VV 2025-2026

Ykn § 76/11.9.2024

Yhteisen kirkkoneuvoston ohjesäännön 2 §:ssä mainitun vaalin jälkeen on eri vaaleilla valittava jäsenten henkilökohtaiset varajäsenet (Kirkkoneuvoston ohjesääntö 3 §)

Henkilökohtaisina varajäseninä yhteisessä kirkkoneuvostossa ovat toimineet alla luetellut henkilöt: 

    Varsinainen (Varajäsen)

Rea Åkerfelt     (Yngve Lindqvist)
Mikael Östman    (Mari Nurmi)
Petra Öhman    (Vilma Sjöström)
Bo Gyllenberg    (Viveca Auer)
Tiina Johansson     (Widar Nyberg)
Tomas Jansén    (Erkki Kruuna)
Sanna Autio    (Leena Lähde)
Heikki Inkari    (Eeva Bergman)
Raimo Pärssinen (Liisa Gunnelius)
Jari Tschernij    (Sauli Luttinen)

Päätösehdotus:    (Yhteinen kirkkoneuvosto)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa, että yhteinen kirkkovaltuusto valitsee henkilökohtaiset varajäsenet yhteisen kirkkoneuvoston jäsenille kaudelle 2025–2026.

Käsittely:    Mika Wallin ehdotti, että nykyiset yhteisen kirkkoneuvoston varajäsenet valitaan uudelleen, kunnes uusi hallintosääntö astuu voimaan. Poikkeuksena on Sauli Luttinen, jota ei valita uudelleen poismuuton vuoksi. Luttisen tilalle varajäseneksi Jari Tschernijille valitaan Helena Särkijärvi. Ehdotusta kannatettiin yksimielisesti.

Päätös:    Päätös Mika Wallinin ehdotuksen mukaisesti (ks. käsittely yllä).
    
Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2) 

Ykv § 27/11.12.2024
HAUTA- JA HAUTAUSMAKSUT JA VUOKRAT 2025            LIITE

Ykn § 89/23.10.2024

Hauta- ja hautausmaksujen ehdotetaan 3 prosentin korotus vuodelle 2025, hinnat pyöristetään. Yleinen hintojen nousu ensi vuodelle on arvioitu kolmeksi prosentiksi.
Liitteenä päivitetty hinnasto vuodelle 2025.

(Liite: Hautausmaksut 2025 + vuokrat 2025)

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus     (Yhteinen kirkkoneuvosto)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa, että yhteinen kirkkovaltuusto päättää vahvistaa: 
1.    hautaustoimessa perittävät maksut vuodelle 2025 liitteen mukaisesti, sekä
2.    hautaustoimeen liittyvät muut maksut vuodelle 2025 liitteen mukaisesti.


Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    hauta- ja taloustoimisto


Ykv § 28/11.12.2024
TALOUSARVIO JA TOIMINTASUUNNITELMA 2025 JA TALOUSSUUNNITELMA 2026-2027 LIITE

Ykn § 100/23.10.2024
Ykn § 117/20.11.2024
-----------------------------------------------------------------------------
Paraisten seurakuntayhtymän talousarvio vuodelle 2025 on 390 230 € alijäämäinen.
Tilivuoden 2024 tuloksen arvio on, että tulos on positiivinen.

Arvio kirkollisverosta vuonna 2024 perustuu vuoden 2023 tähän asti saatuun kirkollisveroon. Henkilöstökulut ovat talousarvion suurin erä. Talousarvio sisältää nykyisen henkilökunnan ja sesonkityöntekijöiden palkat ja oletetut korotukset (2,5 %). Kiinteistökustannukset on käyty läpi huolellisesti. Seurakuntien eri yksiköt ovat aktiivisesti osallistunut talousarvion tekemiseen. 
Toimintasuunnitelma on käyty läpi ja on kirkkohallituksen suositusten mukainen ja tarkoitus on luoda hyvä yleisnäkemys toiminnasta. 

(Liite: Paraisten seurakuntayhtymän toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2025 sekä taloussuunnitelma 2026–2027) 

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä on vaikutusta lapsiin ja nuoriin. Nämä on huomioitu ja niistä voi lukea enemmän toimintasuunnitelmassa lähinnä pääluokassa 2.

Päätösehdotus: (talouspäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto keskustelee esitetyttä ehdotusta ja antaa ohjeita jatkovalmistelua varten

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta (KL 12:4)  

Tiedoksi:     seurakunnat ja seurakuntayhtymä
-----------------------------------------------------------------------------

Ykn § 117/20.11.2024    
Paraisten seurakuntayhtymän vuoden 2024 talousarvioehdotus päättyy 390 230 euron alijäämään. Tilikauden tuloksen vuoden 2024 budjetissa oletetaan olevan positiivinen.
Paraisten seurakuntayhtymän johtoryhmä on analysoinut suuren 423 020 euron poikkeaman talousarvioehdotuksen ja valtuuston hyväksymän budjettikehyksen välillä. Budjettikehys perustui vuoden 2023 tilinpäätökseen, ja kehys oli positiivinen 32 790 euroa. Tilinpäätöksen luvut oli korjattu 3 %:n inflaatiokorjauksella vuodessa kehyksessä.
Suurin kehyksen ylitys johtuu:

Yhtymä    Palkat     31    (Suorituslisä + uusi talouspäll. 2 kk)    
Yhtymä    Tavarat ja palvelut    43     (Kehitysprojekti+ Microsoft lisenssit)
R. seurakunta    Palkat    160    (Monet virat oli täytetty osa-aikaisesti tai vain osan vuodesta.)
R. seurakunta    Tavarat ja palvelut    34    (Tietokoneet, tavarat ja palvelut saaristossa ym)    
S. seurakunta    Tavarat ja palvelut    16    (Tietokoneet, musiikki, ym )
Kiinteistöt.    Vuokrat    103    (Kanttorila, H. seurakuntakoti, H anneksi, K. pappila, I. pappila)
Rahoitus        41    (Korotus laskettu kahdesti.)
            428    (Luvut pyöristetty ylöspäin)

(Liite: Paraisten seurakuntayhtymän toiminta- ja taloussuunnitelma 2024 sekä taloussuunnitelma 2025–2026)

Lapsivaikutusten arviointi: Päätöksellä on vaikutuksia lapsiin ja nuoriin. Nämä on huomioitu ja ne on luettavissa toimintasuunnitelmassa, pääasiassa pääluokan 2 alla.

Päätösehdotus: (talouspäällikkö) 
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa, että yhteinen kirkkovaltuusto vahvistaa vuoden 2024 budjetin ja toimintasuunnitelman sekä taloussuunnitelman 2025–2026 liitteen mukaisesti.

Yhteinen kirkkoneuvosto antaa seurakuntaneuvostoille mahdollisuuden antaa lausunto budjettiehdotuksesta. Lausunto liitetään budjettiehdotukseen kirkkovaltuuston kokouksessa.

Käsittely:    Heikki Inkari ehdotti, että hyväksyttäisiin budjetti, joka olisi enintään -250 000 ja budjettivuosina 2026–2027 enintään -120 000. Ehdotusta ei kannatettu.

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin ja Heikki Inkari jätti eriävän mielipiteen pöytäkirjaan.

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta (KL 12:4)

Tiedoksi: Seurakuntaneuvostot (lausuntoa varten)

-----------------------------------------------------------------------------

Ykv § 28/11.12.2024

Lapsivaikutusten arviointi: Päätöksellä on vaikutuksia lapsiin ja nuoriin. Nämä on huomioitu ja ne ovat luettavissa toimintasuunnitelmassa, pääasiassa pääluokan 2 alla.

Päätösehdotus: (talouspäällikkö) 
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa, että yhteinen kirkkovaltuusto vahvistaa vuoden 2024 budjetin ja toimintasuunnitelman sekä taloussuunnitelman 2025–2026 liitteen mukaisesti.

Käsittely:    Puheenjohtaja totesi, että Väståbolands svenska församling ja Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta ovat antaneet lausuntonsa (liite). Nämä liitetään pöytäkirjaan.
    
Päätös:    Yhteinen kirkkoneuvosto päätti esityksen mukaisesti mutta edellyttää, että tulevaisuudessa täytyy saada talous kestävälle pohjalle ja yhtymän molempien seurakuntien ja seurakuntalaisten yhdenvertaisuus toteutumaan. On huolehdittava siitä, että myös tulevaisuudessa on rahaa toimintaan ja kiinteistöjen investointeihin.

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta kirkollisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelle (KL 12:2)

Ykv § 29/11.12.2024
PERUSSÄNNÖN PÄIVITYS                     LIITE

Ykn § 100/15.11.2023 
Ykn § 6/17.1.2024
Ykn § 118/20.11.2024 
        -----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ykn § 100/15.11.2023 

Uusi kirkkolaki ja -asetus tulivat voimaan 1.7.2023. Seurakuntayhtymän tulisi päivittää säädökset, määräykset ja ohjeet. Työ on laajaa ja sitä tehdään yhteistyössä seurakuntien kanssa, jotka laativat omat säädöksensä ja ohjeensa.

Yhteisen kirkkoneuvoston on päätettävä tämän työn aloittamisesta. Perussääntö- ja hallintosääntötyön odotetaan valmistuvan yhteisen kirkkoneuvoston tammikuussa 2024 pidettävään kokoukseen ja valtuuston kokoukseen hyväksyntää varten myös tammikuussa 2024.
Valmistelutyö on jo alkanut. Kirkkohallitus on laatinut säännösmalleja, joita voi hyödyntää sääntöjen päivittämisessä. 

Muiden sääntöjen (taloussääntö, kielisääntö, haudanhoitorahaston ohjesääntö ja hautaustoimen ohjesääntö) työ tapahtuu kevään aikana ja ne voidaan hyväksyä yhteisen kirkkovaltuuston kokouksessa toukokuussa 2024.

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus:    (talouspäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää aloittaa säädösten, johtosääntöjen ja ohjeiden päivitystyö siten, että perus- ja hallintosääntö voidaan hyväksyä yhteisessä kirkkovaltuustossa tammikuussa 2024 ja muut säädökset voidaan hyväksyä yhteisen kirkkovaltuuston kokouksessa toukokuussa.

Päätös:     Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta (KL 12:4)
    -----------------------------------------------------------------------------------------
    
Gkr § 6/17.1.2024                LIITTEET
Liitteenä on ehdotus uudeksi perussäännöksi (liite). Ohjesääntö perustuu uuteen kirkkolakiin 652/2023 ja kirkkoasetukseen 657/2023. Säädöstyössä on käytetty kirkkohallituksen laatimaa perussäännön mallia (malli: liite) sekä yhtymän aiemmin hyväksyttyä perussääntöä vuodelta 2005 (liite). 
Merkittäviä muutoksia edelliseen perussääntöön verrattuna:
•    Toimintatilat § 6
Ohjesääntötyössä kuultiin kirkkoherroja ja johtavia virkamiehiä.

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus:    (talouspäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää lähettää perussääntöluonnoksen seurakuntaneuvostoille lausuntoa varten

Käsittely:    Ehdotuksesta keskusteltiin ja luonnokseen tehtiin korjauksia ja muutoksia. Muutokset hyväksyttiin yksimielisesti, ja asiaa valmistanut talouspäällikkö yhtyi myös muutoksiin. Päivitetty perussäännön luonnos on pöytäkirjan liitteenä. 

Päätös:     Päätösehdotus hyväksyttiin    

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta (KL 12:4)

    -----------------------------------------------------------------------------------------

Ykn § 118/20.11.2024                     LIITE

Liitteenä ehdotus uudeksi perussäännöksi (liite). Sääntö perustuu uuteen kirkkolakiin 652/2023 ja kirkkojärjestykseen 657/2023. Sääntöä laadittaessa on käytetty kirkkohallituksen laatimaa perussäännön mallia.

Paraisten seurakuntayhtymän puheenjohtajisto on kokoontunut kolme kertaa 8.5., 5.6. ja 3.9. laatimaan esillä olevan sääntöehdotuksen. Käännöspalvelu Kielo on tarkistanut ja varmistanut, että suomenkielinen versio vastaa ruotsinkielistä versiota.

(Liite: perussääntö)

Lapsivaikutusten arviointi: Päätöksellä ei ole vaikutuksia lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus: (talouspäällikkö) 
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää pyytää Yhteistä kirkkovaltuustoa vahvistamaan uuden perussäännön. Lisäksi pyydetään seurakuntaneuvostoja antamaan lausuntonsa Yhteiselle kirkkovaltuustolle.

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta (KL 12:4)
-----------------------------------------------------------------------------------

Ykn § 29/11.12.2024                     LIITE

Liitteenä ehdotus uudeksi perussäännöksi (liite). Sääntö perustuu uuteen kirkkolakiin 652/2023 ja kirkkojärjestykseen 657/2023. Sääntöä laadittaessa on käytetty kirkkohallituksen laatimaa perussäännön mallia.
    
(Liite: perussääntö)

Lapsivaikutusten arviointi: Päätöksellä ei ole vaikutuksia lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus: (Yhteinen kirkkoneuvosto) 
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää pyytää yhteistä kirkkovaltuustoa vahvistamaan uuden perussäännön. 

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Tarkistus:    Pykälä tarkistettiin välittömästi.

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta kirkollisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelle (KL 12:2)

Ykv § 30/11.12.2024 
HALLINTOSÄÄNNÖN PÄIVITYS                 LIITE

Ykn § 100/15.11.2023 
Ykn § 7/17.1.2023 
Ykn § 119/20.11.2024 
    -----------------------------------------------------------------------------------------------
Ykn § 100/15.11.2023 

Uusi kirkkolaki ja -asetus tulivat voimaan 1.7.2023. Seurakuntayhtymän tulisi päivittää säädökset, määräykset ja ohjeet. Työ on laajaa ja sitä tehdään yhteistyössä seurakuntien kanssa, jotka laativat omat säädöksensä ja ohjeensa.

Yhteisen kirkkoneuvoston on päätettävä tämän työn aloittamisesta. Perussääntö- ja hallintosääntötyön odotetaan valmistuvan yhteisen kirkkoneuvoston tammikuussa 2024 pidettävään kokoukseen ja valtuuston kokoukseen hyväksyntää varten myös tammikuussa 2024.

Valmistelutyö on jo alkanut. Kirkkohallitus on laatinut säännösmalleja, joita voi hyödyntää sääntöjen päivittämisessä. 

Muiden sääntöjen (taloussääntö, kielisääntö, haudanhoitorahaston ohjesääntö ja hautaustoimen ohjesääntö) työ tapahtuu kevään aikana ja ne voidaan hyväksyä yhteisen kirkkovaltuuston kokouksessa toukokuussa 2024.

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus:    (talouspäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää aloittaa säädösten, johtosääntöjen ja ohjeiden päivitystyö siten, että perus- ja hallintosääntö voidaan hyväksyä yhteisessä kirkkovaltuustossa tammikuussa 2024 ja muut säädökset voidaan hyväksyä yhteisen kirkkovaltuuston kokouksessa toukokuussa.

Päätös:     Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta (KL 12:4)
    -----------------------------------------------------------------------------------------

Gkr § 7/17.1.2024                    BILAGOR
Liitteenä on ehdotus uudeksi hallintosäännöksi (liite). Hallintosääntö perustuu uuteen kirkkolakiin 652/2023 ja kirkkoasetukseen 657/2023. Säädöstyössä on käytetty kirkkohallituksen laatimaa hallintosäännön mallia (malli: liite) sekä yhtymän aiemmin hyväksyttyä Yhteisen kirkkoneuvoston ohjesääntöä vuodelta 2005 (liite). 
Merkittäviä muutoksia edelliseen perussääntöön verrattuna:
• Solgårdrahasto on lisätty sääntöihin §4 ja §9
• Kirkkoneuvoston tehtävät § 7 
• Talouspäällikön tehtävät § 11 §
• Kiinteistöpäällikön tehtävät § 12 §
• Sähköinen päätöksentekomenettely § 14
• Läsnäolo ja puheoikeus § 20 §
• Asianhallinta ja äänestysjärjestelmä § 22
• Kyselytunti § 50
• Iltakoulu § 51 
• Jäsenaloite § 52–54
• Asiakirjojen allekirjoittaminen § 55
Ohjesääntötyössä kuultiin kirkkoherroja ja johtavia virkamiehiä.

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus:    (talouspäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää lähettää hallintosääntöluonnoksen seurakuntaneuvostoille lausuntoa varten

Käsittely:    Ehdotuksesta keskusteltiin ja luonnokseen tehtiin korjauksia ja muutoksia. Muutokset hyväksyttiin yksimielisesti, ja asiaa valmistanut talouspäällikkö yhtyi myös muutoksiin. Päivitetty hallintosäännön luonnos on pöytäkirjan liitteenä. 

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin     

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta (KL 12:4)

    -----------------------------------------------------------------------------------------

Ykn § 119/20.11.2024                     LIITE

Liitteenä ehdotus uudeksi hallintosäännöksi (liite). Sääntö perustuu uuteen kirkkolakiin 652/2023 ja kirkkojärjestykseen 657/2023. Sääntöä laadittaessa on käytetty kirkkohallituksen laatimaa hallintosäännön mallia sekä seurakuntayhtymän aiemmin hyväksyttyä Yhteisen kirkkoneuvoston ohjesääntöä vuodelta 2022.

Paraisten seurakuntayhtymän puheenjohtajisto on kokoontunut kolme kertaa 8.5., 5.6. ja 3.9. laatimaan esillä olevan sääntöehdotuksen. Käännöspalvelu Kielo on tarkistanut ja varmistanut, että suomenkielinen versio vastaa ruotsinkielistä versiota.

(Liite: hallintosääntö)

Lapsivaikutusten arviointi: Päätöksellä ei ole vaikutuksia lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus: (talouspäällikkö) 
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää pyytää Yhteistä kirkkovaltuustoa vahvistamaan uuden hallintosäännön. Lisäksi pyydetään seurakuntaneuvostoja antamaan lausuntonsa Yhteiselle kirkkovaltuustolle.

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta (KL 12:4)
    -----------------------------------------------------------------------------------------
Ykn § 30/20.11.2024                 LIITE

Liitteenä ehdotus uudeksi hallintosäännöksi (liite). Sääntö perustuu uuteen kirkkolakiin 652/2023 ja kirkkojärjestykseen 657/2023. Sääntöä laadittaessa on käytetty kirkkohallituksen laatimaa hallintosäännön mallia sekä seurakuntayhtymän aiemmin hyväksyttyä Yhteisen kirkkoneuvoston ohjesääntöä vuodelta 2022.

(Liite: hallintosääntö)

Lapsivaikutusten arviointi: Päätöksellä ei ole vaikutuksia lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus: (Yhteinen kirkkoneuvosto) 
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää pyytää Yhteistä kirkkovaltuustoa vahvistamaan uuden hallintosäännön. 

Käsittely:    1. Tina Rosvall ehdotti, että kirkkoneuvoston jäsenten määrä muutetaan puheenjohtajaksi, varapuheenjohtajaksi sekä kahdeksaksi jäseneksi (§ 3). 
        2. Mika Wallin ehdotti, että kohdasta § 4 poistetaan teksti "Johtokunnan jäsenellä ja varajäsenellä tulee olla asiantuntemusta alalta". 
        3. Mika Wallin ehdotti, että § 16:een tehdään tekninen korjaus ja poistetaan teksti "ja yhteinen kirkkoneuvosto".

Päätös:     Hallintosääntö hyväksyttiin yksimielisesti ehdotetuilla muutoksilla ja teknisellä korjauksella.

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta kirkollisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelle (KL 12:2)

Ykv § 31/11.12.2024
HYVÄKSYÄ INIÖN KIRKON PERUSKORJAUKSEN PÄÄPIIRUSTUKSET    LIITE
Ykn § 111/20.11.2024

Viittaus:
Ykn 11/25.3.2019 Työryhmän valinta
Ykn 107/23.11.2020 Hankesuunnitelman hyväksyntä
Ykv     Hankesuunnitelman hyväksyntä
Ykn 135/22.12.2021Rakennusavustuksen anominen suunnittelulle    
Ykn 41/2.5.2022 Päätös suunnittelun hankinnasta
Ykn 10/17.1.2024 Työryhmän valinta
Ykn 20/12.2.2024 Pääsuunnittelijan valinta
Ykn 51/6.5.2024 Erityissuunnittelijoiden valinta
Ykn 16.10.2024 Lausunnon pyytäminen Museovirastolta

Kirkon historia:
Iniön kirkko rakennettiin vuosina 1797-1800 ja vihittiin käyttöön kesäkuussa 1801. Nimensä kirkko sai juuri syntyneen prinsessa Sofia Wilhelminan mukaan. Kirkko paloi pitkänäperjantaina 1880. Kattorakenne ja sisustus tuhoutuivat täysin palossa. Palovahingot korjattiin ja korjaustyöt valmistuivat heinäkuussa 1881. Kirkon peruskorjaus suoritettiin vuosina 1967-1968. Silloin sisustus uusittiin osittain, kirkkoon asennettiin sähkölämmitys ja myös valaistus asennettiin kirkkoon. Viimeisen korjauksen yhteydessä 2000-2001 kirkkoon asennettiin sprinklerijärjestelmä. Seinät, katto ja lattia maalattiin sisäpuolelta.

Korjauksen tausta:
Kirkon korjaus on ajankohtainen, kun lattiarakenteessa havaittiin painaumia. Tutkimuksissa on lattiarakenteessa todettu kosteusvaurioita ja lattian alle kertyy vettä. Myös kirkon talotekniikka on vanhentunutta ja kaipaa uudistamista. Maaliskuussa 2019 nimitettiin työryhmä korjausta varten. Työryhmä laati hankesuunnitelman, jonka yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi joulukuussa 2020. Suunnitteluun haettiin rakennusavustusta, joka myönnettiin vuoden 2022 alussa. Varsinainen suunnittelu käynnistettiin vuoden 2024 alussa ja samalla työryhmän kokoonpano muutettiin. 

Työryhmä ja projektihenkilökunta:
Työryhmä peruskorjausta varten nimitettiin ensimmäisen kerran vuonna 2019. Työryhmä laati hankesuunnitelman, joka esiteltiin ja hyväksyttiin yhteisessä kirkkoneuvostossa joulukuussa 2020. Kun varsinainen suunnittelu alkoi vuonna 2024, työryhmän kokoonpanoon tehtiin muutoksia. Muutoksia tehtiin, koska uusi valtuustokausi oli alkanut ja myös henkilöstömuutoksia oli tapahtunut. Suunnittelukauden aikana työryhmään ovat kuuluneet seuraavat henkilöt:
-    Jan Eriksson, ykv puheenjohtaja 2019-
-    Mika Wallin, ykv varapuheenjohtaja 2019-
-    Harry S. Backström, kirkkoherra VÅSF, ykn puheenjohtaja, 2019–2022
-    Jussi Meriluoto, kappalainen Iniö sockenförsamling, 2019–2022
-    Nina Grandell, Iniö sockenförsamling, 2019-
-    Jim Karlsson, kiinteistöpäällikkö, 2019-
-    Jukka Torikka, Iniö sockenförsamling 2019–2023
-    Juho Kopperoinen, ykn puheenjohtaja 2024-
-    Sara Grönqvist, kirkkoherra VÅSF 2022-
-    Mikael Granlund, kanttoreiden edustaja, 2024-

Projektihenkilöstö on hankittu kilpailutuksen kautta. Hankkeeseen valitut vastuulliset suunnittelijat ovat:
-    Pääsuunnittelija;     Pekka Saatsi, Saatsi Arkkitehdit Oy
-    Rakennesuunnittelija:    Juhani Pentinmikko/HP-Insinöörit Oy
-    LVIA-suunnittelija:    Risto Soini/Sitowise Oy
-    Sähkösuunnittelija:    Ismo Hirvikoski/Sähkösuunnittelucenter Oy
-    Sprinklerisuunnittelija:    Janne Stenberg/Paloff Oy

Hankesuunnitelma:
Laaditut suunnitelmat on tehty hyväksytyn hankesuunnitelman mukaisesti joitakin poikkeamia lukuun ottamatta. Lisätutkimusten jälkeen on käynyt ilmi, että kirkon peltikatto on huonommassa kunnossa kuin aiemmin luultiin. Siksi nyt laadittuihin suunnitelmiin sisältyy koko kirkon peltikaton uusiminen. Toinen muutos, joka ei sisältynyt alkuperäiseen hankesuunnitelmaan, on alttarin muuttaminen. Alttaripöytää siirretään niin, että toimittaja seisoo seurakuntaan päin. Myös penkkimuutokset, joita nyt suunnitellaan, ovat laajemmat kuin hankesuunnitelmassa alun perin esitetyt muutokset. Sakastin kiintokalusteet ei uusita kokonaan, kuten hankesuunnitelmassa ehdotettiin, vaan tilalle nykyistä kalustusta täydennetään.

Suunnitelmat:
Merkittävimmät suunnitelmiin sisältyvät sisäiset muutokset ovat seuraavat:
- alttaripöytä siirretään niin, että toimittaja on seurakuntaan päin.
- penkkimuutokset; yhteensä kolme penkkiriviä käytävän molemmin puolin poistetaan
- urkujen siirtäminen; urut siirretään itäisestä päätyseinästä eteläiselle pitkälle seinälle
- asehuoneen portaat; tornin yläosaan johtava portaikon eteen rakennetaan seinä
- hätäpoistumistiet; kirkkoon tulee kaksi hätäpoistumisteitä, molemmat ikkunoiden kautta
- esteetön sisäänkäynti; kirkon lattiatasoja mukautetaan ja kynnyksiä madalletaan

Tärkeimmät suunnitellut tekniset muutokset ovat seuraavat: 
-    Rakenneratkaisut:
o    kosteusvaurioituneen lattiarakenteen uusiminen kokonaisuudessaan
o    nykyisen saumatun peltikaton uusiminen
o    yläpohjan lisäeristäminen
o    katon vedenpoistoa parannetaan, asennetaan syöksyputket
o    perustusten kuivatus
-    Talotekniikka:
o    nykyinen lämmitysjärjestelmä uusitaan, suora sähkölämmitys korvataan maalämmöllä
o    asennetaan lattialämmitys
o    sähköasennukset uusitaan
o    kirkkosalin valaistus uusitaan ja kattokruunuihin asennetaan valaisimet
-    Henkilö ja paloturvallisuus:
o    automaattisen palohälytysjärjestelmän asentaminen
o    kirkko varustetaan kahdella varapoistumisteillä
o    sprinklerijärjestelmän uusiminen
o    valvontajärjestelmän asentaminen

Pääpiirustukset ja erityissuunnitelmat löytyvät tämän valmistelun liitteenä.

Rakennusavustus:
Suunnitteluun on myönnetty Kirkkohallituksen rakennusavustusta. Rakennusavustusta voi hakea myös varsinaiseen peruskorjaukseen. Rakennusavustusten hakuaika päättyy joka vuosi 31.12. Avustushakemukseen tulee liittää yhteisen kirkkovaltuuston hyväksymät suunnitelmat ja Museoviraston lausunto suunnitelmista.

Luvat ja lausunnot:
Kirkollisen rakennukseen tehtävään olennaiseen muutokseen tarvitaan Kirkkohallituksen lupa. Lisäksi toimenpiteisiin on hankittava lupa kaupungin rakennusvalvontaviranomaiselta.

Aikataulu:
Hankkeen aikataulu on, että suunnitelmat esitellään yhteiselle kirkkovaltuustolle sen kokouksessa joulukuussa 2024 ja sen jälkeen ennen 31.12.2024 jätetään lupahakemus ja rakennusavustushakemus Kirkkohallitukselle sekä rakennuslupahakemus rakennusvalvonnalle.

Urakkatarjouspyynnöt jukkaistaan tammikuussa 2025, jotta urakkasopimukset voidaan allekirjoittaa maaliskuussa. Varsinaiset työt on tarkoitus aloittaa pääsiäisen jälkeen ja saada valmiiksi ennen adventtia 2025. Pääasiallinen rakennusaika on huhtikuusta marraskuuhun 2025 ja kirkko tulee olemaan tänä aikana suljettuna. Iniön seurakuntakoti toimii korvaavana tilana rakennusaikana. Hankkeen aikataulu löytyy erillisestä liitteestä.
Kiinteistöpäällikkö esittelee suunnitelmia tarkemmin kokouksessa.

(Liitteet; hankesuunnitelma, pääpiirustukset, erityissuunnitelmat, aikataulu, lausunto)

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä on vaikutusta lapsiin ja nuoriin.
Lausunto pyydetään lapsiasiamieheltä.

Päätösehdotus:    (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa yhteiselle kirkkovaltuustolle:
    että, hyväksytään laaditut pääpiirutsukset ja erityissuunnitelmat.
    että, haetaan Kirkkohallituksen lupa toimenpiteille.
    että, haetaan korjaukselle rakennusavustusta Kirkkohallituskelta.
    että, haetaan rakennusvalvontaviranmoaisten lupa suunnitteluille toimenpiteille.

Käsittely:    Iniön kirkkoa ja hautausmaan muuria koskien tehtiin seuraavat lisäykset:
Olisi tarkoituksenmukaista sisällyttää hautausmaan muurin korjaus samaan hankkeeseen kuin kirkon peruskorjaus.
Muurin kunto, korjaustarve ja näihin liittyvät kustannukset selvitetään yhteisen kirkkovaltuuston kokoukseen mennessä.

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Iniö sockenförsamling


    ________________________________________________

Ykv § 31/11.12.2024

(Liitteet; hankesuunnitelma, pääpiirustukset, erityissuunnitelmat, aikataulu, lausunto)

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä on vaikutusta lapsiin ja nuoriin.
Lausunto pyydetään lapsiasiamieheltä. Lausunto liitteenä.

Päätösehdotus:    (Yhteinen kirkkoneuvosto)
Yhteinen kirkkovaltuusto päättää:
    että, hyväksytään laaditut pääpiirutsukset ja erityissuunnitelmat.
    että, haetaan Kirkkohallituksen lupa toimenpiteille.
    että, haetaan korjaukselle rakennusavustusta Kirkkohallituskelta.
    että, haetaan rakennusvalvontaviranmoaisten lupa suunnitteluille toimenpiteille.

        
Päätös:    Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Iniö sockenförsamling

Ykv § 32/11.12.2024
MAAVUOKRASOPIMUKSEN JATKAMINEN KIINTEISTÖLLÄ 445-573-1-20    LIITE

Ykn § 116/20.11.2024

Yhdistys Föreningen Kommunalstugan i Nagu rf. anoo sopimuksen jatkamista maavuokrausta kiinteistöllä 445–573–1–20 Nauvossa. Anomus koskee maa-aluetta kirkon ja seurakuntakodin välillä, missä sijaitsee ns. kunnantupa. Alueen pinta-ala on n. 1600 m2. Sopimus on voimassa 1.7.2020–1.7.2030 ja vuokra oli sopimuksen alkaessa 100 €/vuosi sidottuna elinkustannusindeksiin. Vuodelle 2024 vuokra on 117,93 €. 
Vuokra-alue, joka on asemakaavassa osoitettu Y-alueeksi, on arvioitu tammikuussa 2023 Fastighetsvärdering R. Rehnberg Ab:n toimesta. Alueen arvoksi on silloin arvioitu noin 10 €/m², mikä antaa vuokra-alueelle arvon, joka vastaa noin 16 000 €. Vuotuinen vuokra, joka vastaa 4–5 % alueen arvosta, on silloin 640 €/vuosi - 800 €/vuosi. Alueen rakennukset ja rakenteet omistaa vuokralainen.
Kirkkolain mukaan seurakunta voi päättää kiinteistön myynnistä, vaihdosta, luovutuksesta tai vuokrauksesta vähintään 10 vuodeksi. Jos myyntiä, vaihtoa, luovutusta tai vuokraamista ei tapahdu avoimella tarjouskilpailulla, on riippumattoman asiantuntijan arvioitava kohteen markkina-arvo tai markkinavuokrataso. Seurakunnassa päättää näissä asioissa yhteinen kirkkovaltuusto. 

(Liitteet: anomus, voimassa oleva sopimus, sopimusluonnos, ote arviointilausunnosta, ykv §61/6.7.2020)
    
Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutuksia lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus: (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa yhteiselle kirkkovaltuustolle, että tehdään uusi vuokrasopimus Föreningen Kommunalstugan i Nagu rf:n kanssa kiinteistön 445-573-1-20 osasta seuraavasti:
-    vuokrasopimus tehdään 30 vuodeksi ja on voimassa 30.6.2055 asti
-    vuokrasumma aiemman sopimuksen mukaisesti ajanjaksolle 30.6.2030 asti
-    1.7.2030 alkaen vuokrasumma on 640 €/vuosi sidottuna elinkustannusindeksiin
-    jos sopimus siirretään kolmannelle osapuolelle, vuokralaisen on ilmoitettava tästä vuokranantajalle kirjallisesti
-    muut ehdot voimassa olevan vuokrasopimuksen mukaisesti
-    uusi sopimus korvaa aiemmin allekirjoitetun sopimuksen ajanjaksolle 1.7.2020-1.7.2030 ja tulee voimaan sopimuksen allekirjoittamishetkellä.
    
Yhteinen kirkkoneuvosto valtuuttaa kiinteistöpäällikön ja yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajan yhdessä allekirjoittamaan vuokrasopimuksen.    

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Föreningen Kommunalstugan i Nagu rf. taloustoimisto

    ___________________________________________

Ykv § 32/20.11.2024

(Liitteet: anomus, voimassa oleva sopimus, sopimusluonnos, ote arviointilausunnosta, ykv §61/6.7.2020)
    
Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutuksia lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus: (yhteinen kirkkoneuvosto)
Yhteinen kirkkovaltuusto päättää, että tehdään uusi vuokrasopimus Föreningen Kommunalstugan i Nagu rf:n kanssa kiinteistön 445-573-1-20 osasta seuraavasti:
-    vuokrasopimus tehdään 30 vuodeksi ja on voimassa 30.6.2055 asti
-    vuokrasumma aiemman sopimuksen mukaisesti ajanjaksolle 30.6.2030 asti
-    1.7.2030 alkaen vuokrasumma on 640 €/vuosi sidottuna elinkustannusindeksiin
-    jos sopimus siirretään kolmannelle osapuolelle, vuokralaisen on ilmoitettava tästä vuokranantajalle kirjallisesti
-    muut ehdot voimassa olevan vuokrasopimuksen mukaisesti
-    uusi sopimus korvaa aiemmin allekirjoitetun sopimuksen ajanjaksolle 1.7.2020-1.7.2030 ja tulee voimaan sopimuksen allekirjoittamishetkellä.
    
Yhteinen kirkkovaltuusto valtuuttaa kiinteistöpäällikön ja yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajan yhdessä allekirjoittamaan vuokrasopimuksen.    

Käsittely:    Yngve Lindqvist on Nagu rf:n hallituksen jäsen ja ilmoitti esteellisyytensä ja poistui pykälän käsittelyn ajaksi.
    
Päätös:    Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Föreningen Kommunalstugan i Nagu rf. ja taloustoimisto 

Ykv § 33/11.12.2024
SOLGÅRDRAHASTON VUOKRASOPIMUSTEN IRTISANOMINEN        LIITE

Ykn § 112/20.11.2024

Solgårdsrahasto koostuu kahdesta rivitalosta ja yhdestä paritalosta, jossa on yhteensä 26 vuokra-asuntoa osoitteessa Jaktvägen 2, Paraisilla. Rakennukset ovat valmistuneet vuonna 1976. Laajojen vesivahinkojen jälkeen C-rakennus on poistettu käytöstä vuonna 2021 ja Solgårdissa on tällä hetkellä yhteensä 24 vuokra-asuntoa.

Rahasto on kokonaisuudessaan Paraisten seurakuntayhtymän omistuksessa ja sitä johtaa erikseen nimetty johtokunta. Rakennuksissa on suuri korjaustarve, myös rahaston toimintaedellytyksistä on keskusteltu viime vuosina ilman, että on löydetty ratkaisua.

Aloite työryhmän nimeämisestä on tehty yhteisen kirkkovaltuuston kokouksessa joulukuussa 2023. Aloitteessa kehotetaan asettamaan työryhmä, jonka tehtävä olisi tutkia Solgårdsrahaston toimintaedellytyksiä. Sittemmin nimetty työryhmä on myös laatinut raportin, jonka sisältö esiteltiin yhteiselle kirkkoneuvostolle toukokuussa 2024. Raportti löytyy tämän valmistelun liitteenä.

Työryhmä on raportissaan tutkinut eri vaihtoehtoja, kuten peruskorjausta, myyntiä ja uudisrakentamista. Eri vaihtoehtojen kustannusten arvioidaan olevan noin 2 380 000 € - 5 295 000 €. Vaihtoehto, jossa jatketaan nykyisellään, katsotaan lyhytikäiseksi, koska rakennukset ovat suurelta osin elinkaarensa lopussa.

Raportissa työryhmä esittää kaksi toimintaehdotusta:
A.    Kiinteistön luovuttaminen lahjaksi Paraisten kaupungille.
B.    Kaikki rakennukset puretaan ja alue myydään tai vuokrataan.

Vaihtoehtoa A on tutkittu ja Solgårdsfonden on yhdessä kaupungin tytäryhtiön Väståbolands hyresbostäderin kanssa tilannut erillisen selvityksen. Selvityksessä tarkastellaan kahta vaihtoehtoa, rakennusten peruskorjausta, joka pidentää rakennusten käyttöikää 5 tai 20 vuodella. Näiden kustannusarvio on noin 170 660 € ja 1 764 766 €. Väståbolands hyresbostäder on myöhemmin ilmoittanut, ettei sillä ole resursseja osallistua Solgårdsfondenin kehittämiseen. Myös tämä raportti löytyy tämän valmistelun liitteenä.

Solgårdsfondenista on keskusteltu aktiivisesti viime vuosina ilman että, on löydetty ratkaisua.
Paraistenin kaupungin lisäksi keskusteluja on käyty myös useiden muiden tahojen, kuten Varhan, kanssa. Koska eräät työryhmän ehdottamat vaihtoehdot eivät myöskään ole johtaneet tuloksiin, on edelleen olemassa vaihtoehto, jonka mukaan vuokrasopimukset irtisanotaan ja myöhemmin mahdollisesti myös Solgårdsfondenin toiminta lopetetaan.

Solgårdrahastoa hallinnoi erillinen johtokunta, joten yhteinen kirkkoneuvosto voisi kehottaa johtokuntaa irtisanomaan vuokrasopimukset työryhmän ehdotuksen mukaisesti. Tämä tarkoittaisi 12 kuukauden irtisanomisaikaa ja aikataulua, jossa vuokrasopimukset päättyisivät 31.12.2025.

Tämän jälkeen voitaisiin aloittaa työt Solgårdrahaston lakkauttamiseksi tai uudelleenjärjestämiseksi siten, että myös tämä muutos tulisi voimaan 31.12.2025.

(Liitteet; työryhmän raportti, selvitys VÅHB/Solgårdsfonden)

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus:    (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto kehottaa Solgårdsfondenin johtokuntaa irtisanomaan kaikki Solgårdsfondenin vuokrasopimukset. Sovelletaan 12 kuukauden irtisanomisaika ja vuokrasopimukset päättyvät 31.12.2025.
Yhteinen kirkkoneuvosto antaa myös kiinteistö- ja talouspäällikölle tehtäväksi tutkia vaihtoehtoja Solgårdrahaston uudelleenjärjestämiseksi tai lakkauttamiseksi.

Uusi päätösehdotus: (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa yhteiselle kirkkovaltuustolle
•    että, tehdään periaatepäätös Solgårdrahaston lakkauttamisesta nykyisessä muodossaan viimeistään 31.12.2025. Yhteinen kirkkovaltuusto antaa kiinteistö- ja talouspäällikölle tehtäväksi valmistella asia.
•    Että, kehotetaan Solgårdrahaston johtokuntaa irtisanomaan kaikki Solgårdrahaston vuokrasopimukset. Irtisanomisaika on 12 kuukautta ja vuokrasopimukset päättyvät viimeistään 31.12.2025.

Päätös:    Uusi päätösehdotus hyväksyttiin.

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Solgårdrahaston johtokunta, seurakunnat, yhteinen kirkkovaltuusto

    ---------------------------------------------------------------------

Ykv § 33/11.12.2024

(Liitteet; työryhmän raportti, selvitys VÅHB/Solgårdsfonden)

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.
    Päätösehdotus: (yhteinen kirkkoneuvosto)
    Yhteinen kirkkovaltuusto päättää:
•    että, tehdään periaatepäätös Solgårdrahaston lakkauttamisesta nykyisessä muodossaan viimeistään 31.12.2025. Yhteinen kirkkovaltuusto antaa kiinteistö- ja talouspäällikölle tehtäväksi valmistella asia.
•    että, kehotetaan Solgårdrahaston johtokuntaa irtisanomaan kaikki Solgårdrahaston vuokrasopimukset. Irtisanomisaika on 12 kuukautta ja vuokrasopimukset päättyvät viimeistään 31.12.2025.

Käsittely:    Widar Nyberg teki ehdotuksen, että kirkkovaltuusto ei irtisanoisi Solgårdsfondenin vuokrasopimuksia, vaan pyrkisi ratkaisemaan rahaston ongelmat inhimillisemmällä ja humaanimmalla tavalla (ks. liite). Ehdotusta kannatti Monica Hedström-Järvinen, ja äänestyksessä äänet jakautuivat siten, että 4 äänesti irtisanomatta jättämisen puolesta (Monica Hedström-Järvinen, Ann-Maj Laurén, Widar Nyberg ja Mikaela Sundman) ja 20 yhteisen kirkkoneuvoston ehdotuksen puolesta (Viveca Auer, Marika Eklund-Pelto, Jan Eriksson, Bo Gyllenberg, Tomas Jansén, Moa Karlsson, Yngve Lindqvist, Tina Rosvall, Mikael Östman, Matti Agge, Sanna Autio, Liisa Gunnelius, Heikki Inkari, Elina Kemppainen, Raimo Pärssinen, Helena Särkijärvi, Jari Tschernij, Tuula Vainio-Syrjälä, Mika Wallin, Leena Lähde). 

Päätös:    Päätös ehdotuksen mukaisesti. Widar Nyberg ilmoitti eriävän mielipiteensä pöytäkirjaan. 

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Solgårdrahaston johtokunta, seurakunnat, yhteinen kirkkovaltuusto


Ykn § 34/11.12.2024
MAA-ALUE KIINTEISTÖLÄ 445-572-2-0. POHJOINEN ALUE        LIITE

Ykn § 114/20.11.2024

Paraisten seurakuntayhtymä omistaa kiinteistön 445–572–2–0 palstan Jaakkobergintiellä Nauvossa. Palstalla on kaksi vuokra-aluetta, joiden pinta-ala on noin 7 000 m² ja noin 3 500 m². Näiden vuokrasopimuksia on viime vuosina jatkettu vuosi kerrallaan. Voimassa olevat jatkosopimukset ovat voimassa 16.11.2024 ja 27.5.2025 asti.
Vuokralaisten kanssa on käyty keskusteluja vuokrasopimuksen jatkamisesta sekä alueen lunastamisesta. Maekla Oy on tehnyt molemmista vuokra-alueista arvion. Arvioija on käynyt vuokra-alueilla joulukuussa 2022 ja 3.1.2023 päivätyssä arviointilausunnossa alueet on arvioitu 180 000 € (eteläinen alue) ja 200 000 € (pohjoinen alue). Vuokra, joka vastaa 4-5 % vuosituottoa, olisi silloin 7 200 € - 9 000 €/vuosi (eteläinen alue) ja 8 000 € - 10 000 €/vuosi (pohjoinen alue).
Seurakuntayhtymän kiinteistöstrategiassa vuosille 2022–2026 on määritelty periaatteet maa-alueiden vuokraamiselle ja menettelytavat maa-alueiden myynnissä.
Vuokrauksen osalta kiinteistöstrategiassa sanotaan, että vuokrasumman tulee olla tasolla, joka vastaa kyseisen alueen vastaavien vuokra-alueiden yleistä markkinatasoa. Lisäksi sanotaan m.m että, vuokrasopimukset tehdään 30 vuodeksi kerrallaan, että vuosivuokran tulee vastata noin 5 % vuokra-alueen markkina-arvosta ja että arvioinnin tulee tehdä asiantuntija. Vuokrausta koskevat periaatteet on esitetty kokonaisuudessaan erillisessä liitteessä.
Seurakuntayhtymän kiinteistöstrategiassa vuosille 2022–2026 otetaan myös kantaa maa-alueiden myyntiin. Pääperiaate on, ettei maa-alueita myydä ”lukuun ottamatta pienempiä alueita, jotka sijaitsevat mahdollisen ostajan kiinteistön välittömässä läheisyydessä ja joiden arvioidaan olevan merkityksettömiä seurakuntien toiminnan kannalta tai jotka eivät vaikuta seurakuntayhtymän alueiden maankäytön toteuttamiseen.”
Muutosta alueiden jakoon ehdotetaan siten, että ne kattavat koko kiinteistön 445-572-2-0 palstan, jolla vuokra-alueet sijaitsevat. Palsta on yhteensä noin 18 000 m² ja nykyiset vuokra-alueet ovat yhteensä noin 10 500 m² tästä. Kartta ehdotetusta jakamisesta on erillisenä liitteenä.
Kirkkolain mukaan seurakunta voi päättää kiinteistön myynnistä, vaihdosta, luovutuksesta tai vuokrauksesta vähintään 10 vuodeksi. Jos myyntiä, vaihtoa, luovutusta tai vuokraamista ei tapahdu avoimella tarjouskilpailulla, on riippumattoman asiantuntijan arvioitava kohteen markkina-arvo tai markkinavuokrataso. Seurakunnassa päättää näissä asioissa yhteinen kirkkovaltuusto.
(Liitteet; voimassa oleva sopimus, arviointilausunto, kartta, maavuokrauksen periaatteet)
Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus:     (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää antaa Heidi ja Roger Johanssonille mahdollisuuden jatkaa alueen vuokraamista tai lunastaa alue jommankumman seuraavien vaihtoehtojen mukaisesti:
Vaihtoehto 1: 
Vuokrata pohjoinen alue kiinteistöstä 445–572–2–0 30 vuodeksi, elinkustannusindeksiin sidotulla 8 000 € vuosivuokralla. 
Uusi vuokrasopimus olisi voimassa 17.11.2025 alkaen.

Vaihtoehto 2: 
Lunastaa kyseinen alue hintaan 200 000 €. Ostaja vastaa kauppakirjan ja kaupanvahvistajan kustannuksista sekä lohkomiskustannuksista. Tarjous on voimassa 6 kuukautta siitä, kun päätös on saanut lainvoiman.

Kiinteistöpäällikkö ja yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja yhdessä valtuutetaan allekirjoittamaan sopimus/kauppakirja.

Uusi päätösehdotus: (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa yhteiselle kirkkovaltuustolle, että annetaan Heidi ja Roger Johansonille oikeus vuokrata kiinteistön 445–572–2–0 eteläosan 30 vuodeksi elinkustannusindeksiin sidotulla 8 000 € vuosivuokralla. Uusi vuokrasopimus on voimassa 17.11.2025 alkaen. Vuokralaiselle annetaan myös mahdollisuus lunastaa kyseinen alue hintaan 200 000 €. Ostaja vastaa kauppakirjan ja kaupanvahvistajan kustannuksista sekä lohkomiskustannuksista. Lunastusmahdollisuus on voimassa 6 kuukautta.

Kiinteistöpäällikkö ja yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja yhdessä valtuutetaan allekirjoittamaan sopimus/kauppakirja.

Päätös:    Uusi päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Heidi ja Roger Johansson, taloustoimisto

    ------------------------------------------------------------------
    
Ykn § 34/11.12.2024
(Liitteet; voimassa oleva sopimus, arviointilausunto, kartta, maavuokrauksen periaatteet)
Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus: (yhteinen kirkkoneuvosto)
Yhteinen kirkkovaltuusto päättää, että annetaan Heidi ja Roger Johanssonille oikeus vuokrata kiinteistön 445–572–2–0 eteläosan 30 vuodeksi elinkustannusindeksiin sidotulla 8 000 € vuosivuokralla. Uusi vuokrasopimus on voimassa 17.11.2025 alkaen. Vuokralaiselle annetaan myös mahdollisuus lunastaa kyseinen alue hintaan 200 000 €. Ostaja vastaa kauppakirjan ja kaupanvahvistajan kustannuksista sekä lohkomiskustannuksista. Lunastusmahdollisuus on voimassa 6 kuukautta.

Kiinteistöpäällikkö ja yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja yhdessä valtuutetaan allekirjoittamaan sopimus/kauppakirja.

Käsittely:    Yngve Lindqvist ehdotti, että mahdollisuus lunastukseen poistetaan päätöksestä. Widar Nyberg kannatti ehdotusta. Äänestyksessä 9 ääntä annettiin lunastusmahdollisuuden poistamisen puolesta (Viveca Auer, Marika Eklund-Pelto, Monica Hedström-Järvinen, Tomas Jansén, Ann-Maj Laurén, Yngve Lindqvist, Widar Nyberg, Mikaela Sundman ja Helena Särkijärvi) ja 15 ääntä yhteisen kirkkoneuvoston ehdotuksen puolesta (Matti Agge, Sanna Autio, Jan Eriksson, Bo Gyllenberg, Liisa Gunnelius, Heikki Inkari, Moa Karlsson, Elina Kemppainen, Leena Lähde, Raimo Pärssinen, Tina Rosvall, Jari Tschernij, Tuula Vainio-Syrjälä, Mika Wallin ja Mikael Östman).

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Heidi ja Roger Johansson, taloustoimisto 

Ykv § 35/11.12.2024
MAA-ALUE KIINTEISTÖLÄ 445-572-2-0. ETELÄINEN ALUE        LIITE

Ykn § 115/20.11.2024

Paraisten seurakuntayhtymä omistaa kiinteistön 445–572–2–0 palstan Jaakkobergintiellä Nauvossa. Palstalla on kaksi vuokra-aluetta, joiden pinta-ala on noin 7 000 m² ja noin 3 500 m². Näiden vuokrasopimuksia on viime vuosina jatkettu vuosi kerrallaan. Voimassa olevat jatkosopimukset ovat voimassa 16.11.2024 ja 27.5.2025 asti.
Vuokralaisten kanssa on käyty keskusteluja vuokrasopimuksen jatkamisesta sekä alueen lunastamisesta. Maekla Oy on tehnyt molemmista vuokra-alueista arvion. Arvioija on käynyt vuokra-alueilla joulukuussa 2022 ja 3.1.2023 päivätyssä arviointilausunnossa alueet on arvioitu 180 000 € (eteläinen alue) ja 200 000 € (pohjoinen alue). Vuokra, joka vastaa 4–5 % vuosituottoa, olisi silloin 7 200 € - 9 000 €/vuosi (eteläinen alue) ja 8 000 € - 10 000 €/vuosi (pohjoinen alue).
Seurakuntayhtymän kiinteistöstrategiassa vuosille 2022–2026 on määritelty periaatteet maa-alueiden vuokraamiselle ja menettelytavat maa-alueiden myynnissä.
Vuokrauksen osalta kiinteistöstrategiassa sanotaan, että vuokrasumman tulee olla tasolla, joka vastaa kyseisen alueen vastaavien vuokra-alueiden yleistä markkinatasoa. Lisäksi sanotaan m.m että, vuokrasopimukset tehdään 30 vuodeksi kerrallaan, että vuosivuokran tulee vastata noin 5 % vuokra-alueen markkina-arvosta ja että arvioinnin tulee tehdä asiantuntija. Vuokrausta koskevat periaatteet on esitetty kokonaisuudessaan erillisessä liitteessä.
Seurakuntayhtymän kiinteistöstrategiassa vuosille 2022–2026 otetaan myös kantaa maa-alueiden myyntiin. Pääperiaate on, ettei maa-alueita myydä ”lukuun ottamatta pienempiä alueita, jotka sijaitsevat mahdollisen ostajan kiinteistön välittömässä läheisyydessä ja joiden arvioidaan olevan merkityksettömiä seurakuntien toiminnan kannalta tai jotka eivät vaikuta seurakuntayhtymän alueiden maankäytön toteuttamiseen.”
Muutosta alueiden jakoon ehdotetaan siten, että ne kattavat koko kiinteistön 445–572–2–0 palstan, jolla vuokra-alueet sijaitsevat. Palsta on yhteensä noin 18 000 m² ja nykyiset vuokra-alueet ovat yhteensä noin 10 500 m² tästä. Kartta ehdotetusta jakamisesta on erillisenä liitteenä.
Kirkkolain mukaan seurakunta voi päättää kiinteistön myynnistä, vaihdosta, luovutuksesta tai vuokrauksesta vähintään 10 vuodeksi. Jos myyntiä, vaihtoa, luovutusta tai vuokraamista ei tapahdu avoimella tarjouskilpailulla, on riippumattoman asiantuntijan arvioitava kohteen markkina-arvo tai markkinavuokrataso. Seurakunnassa päättää näissä asioissa yhteinen kirkkovaltuusto.
(Liitteet; voimassa oleva sopimus, arviointilausunto, kartta, maavuokrauksen periaatteet)
Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus:     (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää antaa Mikael Sjövallille mahdollisuuden jatkaa alueen vuokraamista tai lunastaa alue jommankumman seuraavien vaihtoehtojen mukaisesti:

Vaihtoehto 1: 
Vuokrata eteläinen alue kiinteistöstä 445–572–2–0 30 vuodeksi, elinkustannusindeksiin sidotulla 7 200 € vuosivuokralla. 
Uusi vuokrasopimus olisi voimassa 28.5.2025 alkaen.

Vaihtoehto 2: 
Lunastaa kyseinen alue hintaan 180 000 €. Ostaja vastaa kauppakirjan ja kaupanvahvistajan kustannuksista sekä lohkomiskustannuksista. Tarjous on voimassa 6 kuukautta siitä, kun päätös on saanut lainvoiman.

Kiinteistöpäällikkö ja yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja yhdessä valtuutetaan allekirjoittamaan sopimus/kauppakirja.

Uusi päätösehdotus: (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa yhteiselle kirkkovaltuustolle, että Mikael Sjövallille annetaan oikeus vuokrata kiinteistön 445–572–2–0 eteläosan 30 vuodeksi elinkustannusindeksiin sidotulla 7 200 € vuosivuokralla. Uusi vuokrasopimus on voimassa 28.5.2025 alkaen. Vuokralaiselle annetaan myös mahdollisuus lunastaa kyseinen alue hintaan 180 000 €. Ostaja vastaa kauppakirjan ja kaupanvahvistajan kustannuksista sekä lohkomiskustannuksista. Lunastusmahdollisuus on voimassa 6 kuukautta.

Kiinteistöpäällikkö ja yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja yhdessä valtuutetaan allekirjoittamaan sopimus/kauppakirja.

Päätös:    Uusi päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Mikael Sjövall, taloustoimisto

    ------------------------------------------------------------------
    
Ykv § 35/11.12.2024
(Liitteet; voimassa oleva sopimus, arviointilausunto, kartta, maavuokrauksen periaatteet)
Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus: (yhteinen kirkkoneuvosto)
Yhteinen kirkkovaltuusto päättää, että Mikael Sjövallille annetaan oikeus vuokrata kiinteistön 445–572–2–0 eteläosan 30 vuodeksi elinkustannusindeksiin sidotulla 7 200 € vuosivuokralla. Uusi vuokrasopimus on voimassa 28.5.2025 alkaen. Vuokralaiselle annetaan myös mahdollisuus lunastaa kyseinen alue hintaan 180 000 €. Ostaja vastaa kauppakirjan ja kaupanvahvistajan kustannuksista sekä lohkomiskustannuksista. Lunastusmahdollisuus on voimassa 6 kuukautta.

Kiinteistöpäällikkö ja yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja yhdessä valtuutetaan allekirjoittamaan sopimus/kauppakirja.

Käsittely:    Yngve Lindqvist ehdotti, että mahdollisuus lunastukseen poistetaan päätöksestä. Widar Nyberg kannatti ehdotusta, ja äänestyksessä 9 ääntä annettiin lunastusmahdollisuuden poistamisen puolesta (Viveca Auer, Marika Eklund-Pelto, Monica Hedström-Järvinen, Tomas Jansén, Ann-Maj Laurén, Yngve Lindqvist, Widar Nyberg, Mikaela Sundman ja Helena Särkijärvi) ja 15 ääntä yhteisen kirkkoneuvoston ehdotuksen puolesta (Matti Agge, Sanna Autio, Jan Eriksson, Bo Gyllenberg, Liisa Gunnelius, Heikki Inkari, Moa Karlsson, Elina Kemppainen, Leena Lähde, Raimo Pärssinen, Tina Rosvall, Jari Tschernij, Tuula Vainio-Syrjälä, Mika Wallin ja Mikael Östman).

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Mikael Sjövall, taloustoimisto

VALITUSOSOITUS

Paraisten seurakuntayhtymä

Kirkkovaltuusto / Yhteinen kirkkovaltuusto

11.12.2024 §§ 17–37

  1. MUUTOKSENHAKUKIELLOT

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevat muutoksenhakukiellot

Seuraavista päätöksistä ei kirkkolain (652/2023) 12 luvun 4 §:n mukaan saa tehdä kirkollisvalitusta eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 2 luvun 6 §:n 2 momentin nojalla hallintovalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 146 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan hankintalain mukaista valitusta ei voi tehdä päätöksestä tai muusta ratkaisusta, joka koskee yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua.

Pöytäkirjan pykälät: 17-22, 36–37

Erikseen säädetyt muutoksenhakukiellot

  1. Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 2 luvun 6 §:n 2 momentin mukaan valittamalla ei saa hakea muutosta hallinnon sisäiseen määräykseen, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista.
  2. Hankintaa koskevista päätöksistä ei kirkkolain 12 luvun 8 a §:n 2 momentin nojalla saa tehdä kirkkolain mukaista oikaisuvaatimusta eikä kirkollisvalitusta, jos asia kuuluu markkinaoikeuden toimivaltaan. Asia kuuluu markkinaoikeuden toimivaltaan, jos hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon. Kansalliset kynnysarvot ilman arvonlisäveroa laskettuna ovat:
  • 60 000 € (tavarat ja palvelut sekä suunnittelukilpailut);
  • 150 000 € (rakennusurakat);
  • 400 000 € (hankintalain liitteen E 1–4 kohdassa tarkoitetut sosiaali- ja terveyspalvelut);
  • 300 000 € (hankintalain liitteen E 5–15 kohdassa tarkoitetut muut erityiset palvelut) ja
  • 500 000 € (käyttöoikeussopimukset).
  1. Muun lainsäädännön mukaan päätöksiin ei saa hakea muutosta valittamalla.

 

Pöytäkirjan pykälät ja valituskieltojen perusteet:

  1. HANKINTAOIKAISU

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön asianosainen voi tehdä hankintayksikölle kirjallisen hankintaoikaisun (hankintalaki 132–135 §). Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikkö:

Käyntiosoite:

Postiosoite:

Sähköposti:

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei sen näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä sähköistä tiedoksiantoa viestin katsotaan saapuneen vastaanottajalle sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. Hankintaoikaisun on oltava perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Hankintaoikaisun voi omalla vastuullaan lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi:

  • oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi
  • tiedot hankintaoikaisun kohteena olevasta päätöksestä
  • millaista oikaisua päätökseen vaaditaan
  • millä perusteilla oikaisua päätökseen vaaditaan.

Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivat ne jo ole hankintayksikön hallussa.

  1. VALITUSOSOITUS

Valitusviranomainen ja valitusaika

  1. Kirkollis- ja hallintovalitukset

Seuraaviin päätöksiin voidaan hakea muutosta kirjallisella valituksella.

Valitusviranomainen ja yhteystiedot:

• Helsingin hallinto-oikeus

Käyntiosoite:                      Radanrakentajantie 5, Helsinki

Postiosoite:                        Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki

Sähköposti                         helsinki@hao.oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Kirkollisvalitus, pöytäkirjan pykälät: 23–30

Hallintovalitus, pöytäkirjan pykälät: 31-35

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.

Kirkollisvalitus alistusasiassa

Seuraaviin päätöksiin voidaan hakea muutosta kirjallisella valituksella.

Valitusviranomainen ja yhteystiedot:

Porvoon hiippakunnan tuomiokapituli, pöytäkirjan pykälät:

Käyntiosoite:                      Lukiokuja 2, Porvoo

Postiosoite:                        PL 30, 06101 Porvoo

Sähköposti                         borga.domkapitel@evl.fi

Kirkkohallitus, pöytäkirjan pykälät:

Postiosoite: PL 210, 00131 Helsinki

Käyntiosoite: Eteläranta 8, 00131 Helsinki

Telekopio: 09 1802 350

Sähköposti: kirkkohallitus@evl.fi

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.

Muutoksenhakuajan laskeminen

Valitus- ja oikaisuvaatimusaika lasketaan päätöksen tiedoksisaannista, tiedoksisaantipäivää lukuun ottamatta. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana ajankohtana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Seurakunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

  1. Valitus markkinaoikeuteen

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa, valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tiedon päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus markkinaoikeudelle on tehtävä viimeistään kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei sen näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä sähköistä tiedoksiantoa viestin katsotaan saapuneen vastaanottajalle sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on lisäksi kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön ilmoittamaan osoitteeseen viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Hankintayksikön yhteystiedot ovat edellä hankintaoikaisua koskevassa kohdassa.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella voidaan saattaa hankintalaissa tarkoitettu hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee 1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua, 2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin hankintalain 75 §:n nojalla tai 3) sitä, että hankintalain 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia. Asia voidaan saattaa markkinaoikeuden käsiteltäväksi, jos hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Markkinaoikeuden yhteystiedot
 

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle osoitettuna osoitteeseen:

Postiosoite: Radanrakentajantie 5, 00520 HELSINKI

Käyntiosoite: Tuomioistuimet-talo, Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki

Telekopio: 029 56 43314

Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

  1. VALITUKSEN SISÄLTÖ JA LIITTEET SEKÄ VALITUKSEN TOIMITTAMINEN JA OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  • valittajan nimi ja yhteystiedot
  • postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää
  • sähköpostiosoite, jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä
  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • vaatimuksen perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä valitusviranomaiselle.

Valituksen liitteet

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on esitettävä valtakirja. Jollei valitusviranomainen toisin määrää, valtakirjaa ei kuitenkaan tarvitse esittää oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 32 §:ssä tarkoitetuissa tilanteissa.

Valitusasiakirjojen toimittaminen

Valitusasiakirjat on toimitettava valitusajassa päätöksessä mainitulle valitusviranomaiselle. Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikeudenkäyntimaksu

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, jollei lain 5, 7, 8 tai 9 §:stä muuta johdu. Tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta annetun oikeusministeriön asetuksen (1383/2018) 1 §:n mukaan oikeudenkäyntimaksu hallinto-oikeudessa on 260 € ja markkinaoikeudessa 2 050 €. Käsittelymaksu markkinaoikeudessa on kuitenkin 4 100 €, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja 6 140 €, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.