Pysäkki

PYSÄKKI

Seurakunnan nuorisotyö kokoontuu Pysäkillä (Runeberginranta 6). Isos- ja apurikoulutus joka toinen keskiviikko ja torstaisin nuortenilta.

Pysäkki

Kirje nuorilta: Pysäkki

Joka torstai yksi keltainen talo Paraisilla (Runebergintalo) kokoaa joukon nuoria viettämään aikaa yhdessä. Talo täyttyy naurusta, puheensorinasta, musiikista ja mitä ihmeellisimmistä äänistä, kun tämä porukka pääsee vauhtiin! Kaikki ovat kuin yhtä suurta onnellista perhettä, jota Pysäkki - tämä maaginen kamelin värinen kohtaamispaikka yhdistää. Pysäkki on auki kaikille rippikoululun käyneille nuorille joka torstai-ilta. Nuoret voivat tulla Pysäkille heti koulunsa päätyttyä tai vaikkapa hyppytuntien ajaksi. Nuorille Pysäkki on siis paikka, jonne voi tulla koska vain. Tälläisiä paikkoja ei Paraisilla montaa ole.

Joka torstai Pysäkillä käy noin 30-40 nuorta ja lisäksi joka toinen keskiviikko järjestettävässä isoskoulutuksessa käy noin 25 nurorta. Seurakunnan toiminta on tärkeä osa  monen yli 14-vuotiaan elämää. Isoskoulutus sisältää mm. ryhmänohjaamista, haratuden pitoa, pelejä ja yhdessäoloa hauskanpitoa unohtamatta. Keskiviikkoisin järjestetään myös jo isoskoulutuksen käyneille nuorille jatkokoulutusta, jota myös Apurikoulutukseksi kutsutaan. Apurikoulutuksessa käy noin 25-30 nuorta. Apurit tietävät jo miten homma toimii, joten heidän tehtävänään on valmentaa nuorisotyönohjaajan kanssa uusia isosia heidän tuleviin tehtäviinsä. Kouluttautuneet isoset järjestävät mm. ohjelmaa rippileireille ja erilaisille lasten- ja varhaisnuortenleireille.

Pysäkki on monille sekä henkinen, että fyysinen levähdyspaikka. Rasittavankin arjen ohella huojentaa tieto siitä, että on ainakin yksi paikka, jonne kuuluu. Koulussa ihmiset luulevat ehkä tuntevansa toisensa, mutta Pysäkillä muita oppii tuntemaan myös pintaa syvemmälle. Monille Pysäkki on kuin pesä - se voi olla toinen koti, piilopaikka tai paikka, jossa saa ladata akkujaan. Se on paikka, jossa jokainen voi olla täysin omaitsensä.

Pysäkillä nuori uskaltaa olla oma itsensä tietäen, että häntä arvostetaan juuri sellaisena. Tämä luo vankan pohjan paremmalle itsetunnolle ja kestäville ihmissuhteille, joita myös Pysäkillä muodostetaan. Siellä tulee ehkä juteltua ihmisille, joiden kanssa ei koulussa tule oltua. Koulussa vallitsevat ryhmät siis sekoittuvat yhdeksi sekalaisen värikkääksi kokonaisuudeksi Pysäkillä. Nuori oppii arvostamaan myös itseään muiden arvostusten kautta ja ilmaisemaan mielipiteensä luottaen itseensä. On hienoa, että nuorilla on paikka, johon tietää kuuluvansa ja jossa tietää olevansa tärkeä.

Vaikka Pysäkillä aktiivisesti käyvät nuoret muodostavat ryhmän, eivät uudemmatkaan ihmiset jää ulkopuolelle, porukaan on helppo päästä mukaan. Kaikki ovat tervetulleita Pysäkille - vaikka sitten vain käväisemään.

Pysäkillä nuorisotyönohjaajana toimii Olli-Pekka Simonen. Op on kuin tahmea massa, joka pitää kaiken kasssa. Hän on paitsi nuorisotyöntekijämme, myös monelle ystävä ja luotettu, joka välittää aidosti nuorista ja heidän elämästään. Parempaa saa siis hakea! Op on tarvittaessa aikuinen, mutta hän uskaltaa myös heittäytyä nuorten juttuihin mukaan eikä pelkää päästää sisäistä lastaan valloilleen. Hänellä on kaunis taito saada nuoret tuntemaan itsensä tärkeiksi ja arvokkaiksi.

Nuoret saavat Pysäkistä paljon irti - ehkä enemmäin kuin osaavat nimetä. Siellä voi oppia tuntemaan ihmisiä paremmin, saada kasapäin uusia ystäviä ja tuttavuuksia sekä saada lisää itseluottamusta. Jotkut tapaavat siellä viikoittain ystäviä, joihin muuten eivät ole enään yhteyksissä. Erilaisten ihmisten kanssa toimeentuleminen on myös taito, joka kehittyy tututstuessa ja toimiessa erilaisten ihmisten kanssa Pysäkillä. Meitä kun on niin monenlaisia. Kaikki yhteiset tekemiset, muistot ja kokemukset vahvistavat yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kaikenlaisissa leireissä, retkissä ja tempauksissa on omat tunnelmansa, jota ei välttämättä muualta saa. Ne sälyvät läpi elämän. Isosta porukasta löytyy aina ihmisiä, joiden kanssa vaihtaa ajatuksia, sekä saada vertaistukea.

Ihmiset keltaisessa talossa eivät siis ole vain joukko ihmisä. He ovat ryhmä.