Hautaustoimi ja hautauspalvelut

Hautaaminen on Suomessa yhteiskunnallinen tehtävä, joka on lainsäädännön kautta annettu evankelis-luterilaisen kirkon hoidettavaksi.

Paraisten seurakuntayhtymä hoitaa seuraavat hautausmaat:

Paraisten hautausmaa, Nauvon hautausmaa, Nötön hautausmaa, Korppoon hautausmaa, Norrskatan hautausmaa, Aspön hautausmaa, Jurmon hautausmaa, Utön hautausmaa, Houtskarin hautausmaa, Iniön hautausmaa.

Ensisijaiset tehtävät

Hautaustoimi vastaa hautausmaiden hallinnosta, suunnitelusta, rakentamisesta ja ylläpitämisestä sekä hautajaisiin liittyvien tehtävien hoitamisesta. Tämä tarkoittaa siis lyhyesti sitä että hautaustoimen tehävä on varmistaa että hautausmaat ovat lain ja määräyksien edellyttämällä tavalla hoidettu. Varsinaisen hautaustoimen tehtäviin kuuluvat hautajaisiin liittyvät tehtävät kuten haudankaivuu ja haudan kunnostus. Hautatoimisto vastaa hautaan liittyvistä asioista ja hoitaa yhteydet haudan haltijoihin.

Rahoitus

Kirkko saa osan hautaustoimen ylläpitämiseen ja historiallisesti arvokkaiden rakennusten kunnossapitoon tarvittavasta rahoituksesta valtiollisena rahoituksena. Tämä ei kuitenkaan täysin riitä kattamaan kustannuksia vaan siihen tarvitaan myös seurakuntajäseniltä tulevaa rahoitusta verorahojen muodossa.