Päätöksenteko ja hallinto

Yhteinen kirkkovaltuusto

Yhteinen kirkkovaltuusto on seurakuntayhtymän korkein päättävä elin. Yhteinen kirkkovaltuusto päättää seurakuntayhtymän talouden päälinjoista.Yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet valitaan kirkollisvaaleissa, jotka yleensä järjestetään neljän vuoden välein.

Yhteinen kirkkoneuvosto

Yhteinen kirkkoneuvosto on seurakuntayhtymän hallinnoiva ja täytäntöön paneva elin joka johtaa seurakuntayhtymän toimintaa, taloutta ja hallintoa. Yhteinen kirkkoneuvosto valmistelee asioita joista yhteinen kirkkovaltuusto päättää. Yhteinen kirkkovaltuusto asettaa yhteisen kirkkoneuvoston kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

Seurakuntaneuvostot

Jokaisessa seurakunnassa toimii oma seurakuntaneuvosto, joka johtaa seurakaunnan toimintaa. Seurakuntaneuvostot päättävät seurakuntien toimintamäärärahojen käytöstä ja henkilövalinnoista. Jäsenet valitaan valtuuston tavoin neljän vuoden välein pidettävillä seurakuntavaaleilla.