Yhteinen kirkkoneuvosto

Yhteinen kirkkoneuvosto toimii seurakuntayhtymän yhteisen toiminnan, hallinnon ja talouden johdossa. Kirkkoneuvosto johtaa seurakunnan hallintoa, valmistelee asiat yhteisen kirkkovaltuuston päätettäväksi sekä huolehtii yhteisen kirkkovaltuuston päätösten täytäntöönpanosta ja valvoo niiden laillisuutta. 

Tämän toimielimen päätösten julkaisemiseen verkossa sovellamme Kirkkohallituksen ohjeistusta yleiskirjeessä nro 26/2023 julkaistu 20.6.2023. Tässä ote julkaisusta:

Seurakunnan jäsenten muutoksenhakuoikeuden turvaamiseksi pöytäkirja sellaisesta toimielimen tai viranhaltijan päätöksestä, josta seurakunnan jäsen saa tehdä oikaisuvaatimuksen tai valituksen, on pidettävä tarkastamisen jälkeen yleisesti nähtävillä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Nähtävillä pidettävään pöytäkirjaan on liitettävä muutoksenhakuohjeet eli oikaisuvaatimusohjeet tai valitusosoitus (KL 10:23).

Yhteinen kirkkoneuvosto on pitänyt kokouksen 11.3.2025.

Tässä seuraa ote pöytäkirjasta niistä päätöksistä, joista seurakunnan jäsenellä on oikeus tehdä oikaisuvaatimus.

Pöytäkirja näistä päätöksistä pidetään nähtävillä julkisena seurakuntayhtymän verkkosivuilla 25.3 - 15.4.2025.

Löytyvät pdf muodossa: TÄÄLTÄ

Tämä tieto julkaistu seurakuntayhtymän sivuilla 24.3.2025.

Ykn § 27/11.3.2025
HAUTATOIMISTONHOITAJAN TOIMEN HAETTAVAKSI JULISTAMINEN    
Ykn § 15/27.1.2025
------------------------------------------------------------------------------------
Ykn § 15/27.1.2025

Paraisten seurakuntayhtymässä on hautatoimistonhoitajan tehtävä. Hautatoimisto vastaa seurakuntien hautaamiseen ja haudanhoitoon liittyvistä tehtävistä. 

Tehtävä on ollut kokoaikainen vuodesta 2022 lähtien. Vuosina 2019–2021 tehtävää hoidettiin 80 % osa-aikaisena ja sitä ennen vuosina 2011–2019 tehtävää hoidettiin 60 % osa-aikaisena. Työajan lisäämistä on perusteltu suurella määrällä hautoja, joita ei ole viety sähköiseen hautarekisteriin, saariston hautausmaiden kartoitustyöllä sekä uuden sähköisen hautarekisteriohjelman hankinnalla ja käyttöönotolla.
Nykyisen hoitajan ilmoitettua jäävänsä eläkkeelle on tarpeen julistaa tehtävä avoimeksi. Koska työajan lisäämiseen johtaneet tehtävät on pääosin suoritettu, voidaan palata alempaan työaikaan. Sopiva työaika voisi olla 5 tuntia päivässä, mikä vastaa yhteensä 25 tuntia viikossa (68,97 % kokoaikaisesta työajasta).
Koska pitkällä aikavälillä keskustellaan myös uudelleenjärjestelystä, voisi olla tarkoituksenmukaista julistaa tehtävä määräaikaiseksi kahdeksi vuodeksi.
Palkka vaativuusryhmän 501 mukaan (peruspalkka 2 618,45 €/kk x 68,97 % = 1 805,94 €/kk). Hakijalta edellytetään mm. hyvä suullinen ja kirjallinen suomen ja ruotsin kielen taito sekä evankelisluterilaisen kirkon jäsenyyttä. Muut vaatimukset ilmenevät liitteenä olevasta johtosäännöstä. Aiempi työ seurakunnassa katsotaan eduksi.

Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutuksia lapsiin ja nuoriin.

Päätösesitys:    (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää julistaa haettavaksi hautaustoimistonhoitajan tehtävän ajalle 1.4.2025-30.3.2027. Palkka vaativuusryhmän 501 mukaan ja työaika 25 tuntia viikossa. Hakijalta edellytetään hyvä suullinen ja kirjallinen suomen ja ruotsin kielen taito sekä evankelisluterilaisen kirkon jäsenyyttä Aiempi työ seurakunnassa katsotaan eduksi.
Työsuhteista ilmoitetaan kirkon rekrytointisivuilla sekä mol.fi-verkkopalvelussa. Hakemukset viimeistään 18.2.2025.
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää myös hyväksyä hautaustoimistonhoitajan johtosäännön.
Yhteinen kirkkoneuvosto valitsee työryhmän suorittamaan työhaastattelut. Haastattelutyöryhmään ehdotetaan jompikumpi kirkkoherroista, kiinteistöpäällikköä, talouspäällikköä ja nykyistä hautaustoimistonhoitaja.
Pykälä tarkastetaan välittömästi.

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin, ja haastattelutyöryhmään valittiin Juho Kopperoinen, Jim Karlsson, Jean-Mikael Öhman ja Hanna Aalto.

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    taloustoimisto
------------------------------------------------------------------------------------
Ykn § 27/11.3.2025
Hautatoimistonhoitajan paikka on ollut avoimena 24.1-18.2.2025 välisenä aikana. Kaksikielinen työpaikkailmoitus oli julkaistuna Duunitori.fi-sivustolla ja Työmarkkinatori-sivustolla (mol.fi) kyseisenä aikana. Työpaikkailmoitus oli myös luettavissa seurakuntayhtymän omalla Facebook-sivuilla (ruotsiksi ja suomeksi).
Määräaikaan menneessä tuli yhteensä kymmenen hakemusta. Näistä yhdeksän todettiin täyttävän hakemuksessa esitetyt vaatimukset. Näistä kuusi hakijaa on kutsuttu haastatteluun ja haastatteluryhmä on niitä haastatellut 24.2.2025 ja 5.3.2025. 

Haastatteluryhmä esittelee ehdotuksensa hautaustoimistohoitajan valinnasta kokouksessa. Kaikki työhakemukset ovat nähtävillä kokouksessa. Mikäli hakemuksiin halutaan tutustua ennen kokousta, niin olkaa yhteydessä kiinteistöpäällikköön ja sopikaa ajankohta tätä varten.

Lapsivaikutusselvitys: Hautatoimistonhoitajan tehtävä muodostaa tärkeän tukipalvelun seurakuntien toiminnalle. Varmistamalla riittävät henkilöstöresurssit kaikilla osa-alueilla varmistetaan hyvää palvelua ei vaan lapsille ja nuorille vaan kaikille seurakuntalaisille.

Päätösehdotus: (kiinteistöpäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto tutustuu haastatteluryhmän ehdotukseen ja perusteluihin ja valitse tämän jälkeen hautatoimistonhoitajan.

Työsuhde on 68,97 % kokoaikaisesta työajasta (25 tuntia viikossa) ja määräaikainen ajalle 1.4.2025-30.3.2027. Koeaika on kuusi kuukautta. Palkka vaativuusryhmän 501 mukaan
    
Pykälä tarkastetaan heti.
Uusi päätösehdotus: (kiinteistöpäällikkö)    
Yhteinen kirkkoneuvosto valitsee Birgitta Sjöholm hautatoimistonhoitajaksi. 
Työsuhde on 68,97 % kokoaikaisesta työajasta (25 tuntia viikossa) ja määräaikainen ajalle 1.4.2025-30.3.2027. 
Koeaika on kuusi kuukautta. Palkka vaativuusryhmän 501 mukaan 
Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös:    Uusi päätösehdotus hyväksyttiin
    
Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    hakijat, Väståbolands svenska församling, Länsi-Turunmaan seurakunta ja taloustoimisto



Asioiden käsittelyjärjestystä muutettiin niin että §29 käsiteltiin ennen §28

Ykn § 29/11.3.2025                    LIITE
VILJELYMAIDEN MAANVUOKRASOPIMUKSEN IRTISANOMINEN 445-619-1-0, KORPPOO        
  

Stig Österman on pyytänyt kiinteistön 445–619–1–0 viljelymaiden vuokrasopimuksen purkamista. Sopimus on voimassa 1.1.2021-31.12.2026. Vuoden 2024 maanvuokra oli 336,56 €. 

Sopimus on määräaikainen, eikä siinä ole irtisanomislauseketta. Sopimus voidaan irtisanoa vain sopimuspuolten välisellä erillisellä sopimuksella.

Kun vuokra-aika on 10 vuotta, päätösvalta asiassa on yhteisellä kirkkoneuvostolla. Yli 10 vuotta kestävistä vuokrasopimuksista päättää yhteinen kirkkoneuvosto.
    
(Liitteet: anomus)
    
Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus:    (kiinteistöpäällikkö)    
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää, että vuokrasopimus Stig Östermanin kanssa kiinteistön 445–619–1–0 viljelymaista päättyy 31.3.2025.    
    
Päätös:    Hyväksyttiin ja tarkistettiin heti.

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Stig Österman ja taloustoimisto


Ykn § 28/11.3.2025
VILJELYMAIDEN MAANVUOKRASOPIMUS 445-619-1-0, KORPPOO        LIITE
    

Mickel Nyström anoo kiinteistön 445–619–1–0 viljelymaiden, n. 1,8 ha, vuokraamista, Korppoossa. Nyström vuokraa myös muita viljelymaita alueella ja omistaa myös peltoalueen, joka rajoittuu kiinteistön 445–619–1–0 viljelysmaihin.

Kiinteistön 445–619–1–0 viljelymaiden vuosivuokra vuodelle 2024 oli 336,56 €, eli186,98 €/ha.
Seurakuntayhtymän viljelymaiden maavuokrien keskivuokra on vuonna 2024 n. 185 €/ha.    
    
(Liitteet: Luonnos vuokrasopimuksesta)
    
Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä ei ole vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus:    (kiinteistöpäällikkö)    
1)    Yhteinen kirkkoneuvosto päättää vuokrata kiinteistön 445–619–1–0 viljelymaat Mickel Nyströmille. 
2)    Maanvuokra-alue on n. 1,8 ha.
3)    Maanvuokasopimus tehdään viideksi vuodeksi ja sopimus on voimassa 1.4.2025-31.3.2030.
4)    Vuoden 2025 maanvuokra on 188,50 €/ha, yhteensä 339,30 € n. 1,8 hehtaarille.
5)    Maanvuokra tarkistetaan vuosittain (joko pysyy samana tai nousee) ja sidotaan tammikuun elinkustannusindeksiin.
    
Päätös:    Päätösehdotuksen kaikki kohdat 1–5 hyväksyttiin

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)
Tiedoksi:    Mickel Nyström ja taloustoimisto

Ykn § 30/11.3.2025
KEITTIÖAPULAINEN-SIIVOOJA KOUPOON - MÄÄRÄAIKAINEN
    

Jotta leirikeskuksen keittiö- ja siivoustyöt saadaan hoidettua, tulisi palkata keittiöapulainen-siivoja ajalle 1.4.2025 – 16.8.2026. Keittiöapulainen hoitaa kouluruoan jakamisen viitenä päivänä viikossa ja auttaa keittiössä leirisesongin aikana. Työtehtäviin kuuluu myös Koupon leirikeskuksen siivous.

Justiina Sirkiä on hoitanut keittiöapulainen-siivoojan tehtävää Koupoon leirikeskuksessa ja hänen sopimuksensa päättyy 31.3.2025. 

Justiina Sirkiä hoitaa vaativampia tehtäviä ja on ajoittain emännän sijainen leirikauden aikana ja kuuluu silloin vaatimusryhmään 301.
Lapsivaikutusselvitys: Päätöksellä on vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Päätösehdotus: (talouspäällikkö)
Yhteinen kirkkoneuvosto päättää:
1.    Jatkaa Justiina Sirkiän työsuhteen keittiöapulaisena-siivoojana 65,4 % (25 h/viikko) Koupoon leirikeskuksessa ja hoitamaan myös muita työnantajan osoittamia työtehtäviä jaksolle 1.4.2025 – 16.8.2026.
2.    Palkka T2 (1.4.2025-31.5.2025 ja 1.8.2025-31.5.2026) ja vaatimusryhmä 301 (1.6.2025-16.8.2025 ja 1.6.2026-16.8.2026) 
3.    Pykälä tarkistetaan välittömästi.

Päätös:    Päätösehdotus hyväksyttiin

Tarkistus:    Tarkistettiin välittömästi

Muutoksenhaku: Tähän päätökseen voi hakea muutosta (KL 12:2)

Tiedoksi:    Justiina Sirkiä ja taloustoimisto

OIKAISUVAATIMUSOHJEET JA VALITUSOSOITUS

Paraisten seurakuntayhtymä

Yhteinen kirkkoneuvosto         Kokouspäivämäärä         Pöytäkirjan pykälänumerot

                                                    11.3.2025                           § 21-32

  1. MUUTOKSENHAKUKIELLOT

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevat muutoksenhakukiellot

Seuraavista päätöksistä ei kirkkolain (652/2023) 12 luvun 4 §:n mukaan saa tehdä kirkollisvalitusta eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 2 luvun 6 §:n 2 momentin nojalla hallintovalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 146 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan hankintalain mukaista valitusta ei voi tehdä päätöksestä tai muusta ratkaisusta, joka koskee yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua.  

Pöytäkirjan pykälät: 21–26, 31–32

Oikaisuvaatimusoikeudesta aiheutuva valituskielto

Koska päätöksestä voidaan tehdä kirkkolain 12 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan kirjallinen oikaisuvaatimus, seuraaviin päätöksiin ei saa hakea muutosta valittamalla:

Pöytäkirjan pykälät: 27–30

Erikseen säädetyt muutoksenhakukiellot

  1. Viranhaltija ei saa valittamalla hakea muutosta lain evankelis-luterilaisen kirkon viranhaltijasta (viranhaltijalaki) 73 §:n mukaan viranomaisen päätökseen evankelis-luterilaisen kirkon virkaehtosopimuksista annetun lain 2 §:ssä tarkoitetussa asiassa eikä saattaa sitä oikaisuvaatimuksin tai hallintoriita-asiana ratkaistavaksi, jos hänellä taikka viranhaltijayhdistyksellä on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa. Mitä tässä momentissa säädetään, sovelletaan vain viranhaltijaan, joka on jäsenenä sellaisessa viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa, tai sen alayhdistyksessä. 
  2. Muutosta ei saa erikseen hakea oikaisuvaatimuksella tai kirkollisvalituksella päätökseen, joka koskee viranhaltijalain 62 §:n 4 momentissa tarkoitettua väliaikaista virantoimituksesta pidättämistä. 
  3. Seurakunnan jäsenellä ei ole oikeutta tehdä oikaisuvaatimusta tai valitusta kirkkolain 12 luvun 5 §:n 1 momentin mukaan kirkkoneuvoston tai seurakuntaneuvoston päätöksestä, jos se koskee toiseen henkilöön kohdistuvaa diakoniaa, kristillistä kasvatusta tai opetusta. 
  4. Valittamalla ei saa hakea muutosta oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 2 luvun 6 §:n 2 momentin mukaan päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa. Valittamalla ei myöskään saa hakea muutosta hallinnon sisäiseen määräykseen, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista.
  5. Muun lainsäädännön mukaan päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.

Pöytäkirjan pykälät ja valituskieltojen perusteet:

Hankintoja koskevat muutoksenhakukiellot

      Hankintaa koskevista päätöksistä ei kirkkolain 12 luvun 8 §:n 2 momentin nojalla saa tehdä kirkkolain mukaista oikaisuvaatimusta eikä kirkollisvalitusta, jos asia kuuluu markkinaoikeuden toimivaltaan. Asia kuuluu markkinaoikeuden toimivaltaan, jos hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon. Kansalliset kynnysarvot ilman arvonlisäveroa laskettuna ovat:

  • 60 000 € (tavarat ja palvelut sekä suunnittelukilpailut);
  • 150 000 € (rakennusurakat);
  • 400 000 € (hankintalain liitteen E 1–4 kohdassa tarkoitetut sosiaali- ja terveyspalvelut);
  • 300 000 € (hankintalain liitteen E 5–15 kohdassa tarkoitetut muut erityiset palvelut) ja
  • 500 000 € (käyttöoikeussopimukset).

Pöytäkirjan pykälät: 

  1. OIKAISUVAATIMUSOHJEET

Oikaisuvaatimusviranomainen ja -aika

Seuraaviin päätöksiin tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään ja yhteystiedot:

Paraisten seurakuntayhtymän Yhteinen kirkkoneuvosto

Käyntiosoite:                      Kirkkoesplanadi 3

Postiosoite:                        Kirkkoesplanadi 3, 21 600 Parainen

Sähköposti                         pargas-parainen@evl.fi

Pöytäkirjan pykälät:         27–30

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon päätöksestä. Oikaisuvaatimusaika lasketaan päätöksen tiedoksisaannista tiedoksisaantipäivää lukuun ottamatta. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Seurakunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä siitä, kun pöytäkirja on julkaistu yleisessä tietoverkossa. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen voi omalla vastuullaan lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Oikaisuvaatimuksen on oltava perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimuksen sisältö

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi:

  • oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi
  • tiedot oikaisuvaatimuksen kohteena olevasta päätöksestä
  • millaista oikaisua päätökseen vaaditaan
  • millä perusteilla oikaisua päätökseen vaaditaan.
  1. HANKINTAOIKAISU

Hankintaoikaisun tekeminen

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön asianosainen voi tehdä hankintayksikölle kirjallisen hankintaoikaisun (hankintalaki 132–135 §). Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikkö:              Yhteinen kirkkoneuvosto

Käyntiosoite:                       Kirkkoesplanadi 3

Postiosoite:                         Kirkkoesplanadi 3, 21600 Parainen

Sähköposti:                         pargas-parainen@evl.fi

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Oikaisuvaatimusaika lasketaan päätöksen tiedoksisaannista tiedoksisaantipäivää lukuun ottamatta. Tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei sen näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä sähköistä tiedoksiantoa viestin katsotaan saapuneen vastaanottajalle sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Hankintaoikaisun on oltava perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa hankintaoikaisun tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Hankintaoikaisun voi omalla vastuullaan lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi:

  • oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi
  • tiedot hankintaoikaisun kohteena olevasta päätöksestä
  • millaista oikaisua päätökseen vaaditaan
  • millä perusteilla oikaisua päätökseen vaaditaan.

Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivät ne jo ole hankintayksikön hallussa.

  1. VALITUSOSOITUS
  1. Kirkollis- ja hallintovalitukset

Seuraaviin päätöksiin voidaan hakea muutosta kirjallisella valituksella.

Valitusviranomainen ja yhteystiedot:

Helsingin hallinto-oikeus

Käyntiosoite:                      Radanrakentajantie 5, Helsinki

Postiosoite:                        Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki

Sähköposti                         helsinki@hao.oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa

https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Kirkollisvalitus, pöytäkirjan pykälät:

Hallintovalitus, pöytäkirjan pykälät:

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.

Muutoksenhakuajan laskeminen

Valitusaika lasketaan päätöksen tiedoksisaannista tiedoksisaantipäivää lukuun ottamatta. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Seurakunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä siitä, kun pöytäkirja on julkaistu yleisessä tietoverkossa. Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

  1. Valitus markkinaoikeuteen

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Valitusaika lasketaan päätöksen tiedoksisaannista tiedoksisaantipäivää lukuun ottamatta.

Jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa, valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tiedon päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus markkinaoikeudelle on tehtävä viimeistään kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei sen näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä sähköistä tiedoksiantoa viestin katsotaan saapuneen vastaanottajalle sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on lisäksi kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön ilmoittamaan osoitteeseen viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Hankintayksikön yhteystiedot ovat edellä hankintaoikaisua koskevassa kohdassa.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella voidaan saattaa hankintalaissa tarkoitettu hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee 1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua, 2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin hankintalain 75 §:n nojalla tai 3) sitä, että hankintalain 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia. Asia voidaan saattaa markkinaoikeuden käsiteltäväksi, jos hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle osoitettuna osoitteeseen:

Postiosoite:   Radanrakentajantie 5, 00520 HELSINKI

Käyntiosoite: Tuomioistuimet-talo. Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki

Puhelinvaihde: 029 56 43300

Faksi: 029 56 43314

Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa

https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

  1. VALITUKSEN SISÄLTÖ JA LIITTEET, VALITUSASIAKIRJOJEN TOIMITTAMINEN JA OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  • valittajan nimi ja yhteystiedot
  • postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää
  • sähköpostiosoite, jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä
  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä valitusviranomaiselle.

Valituksen liitteet

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksensä tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on esitettävä valtakirja. Jollei valitusviranomainen toisin määrää, valtakirjaa ei kuitenkaan tarvitse esittää oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 32 §:ssä tarkoitetuissa tilanteissa.

Valitusasiakirjojen toimittaminen

Valitusasiakirjat on toimitettava valitusajassa päätöksessä mainitulle valitusviranomaiselle. Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikeudenkäyntimaksu

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, jollei lain 4, 5, 7, 8 tai 9 §:stä muuta johdu. Tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta annetun oikeusministeriön asetuksen (1122/2021) 1 §:n mukaan oikeudenkäyntimaksu hallinto-oikeudessa on 270 € ja markkinaoikeudessa 2 120 €. Käsittelymaksu markkinaoikeudessa on kuitenkin 4 240 €, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoonaa euroa ja 6 350 €, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy täältä:  Maksut - Tuomioistuinlaitos (oikeus.fi)

 

 

Yhteisen kirkkoneuvoston jäsenet 2023-2024

  1. Juho Kopperoinen, puheenj.

  2. Tina Rosvall, varapuheenj.

  3. Sanna Autio

  4. Bo Gyllenberg

  5. Tomas Jansén

  6. Tiina Johansson

  7. Heikki Inkari

  8. Raimo Pärssinen

  9. Jari Tschernij

  10. Rea Åkerfelt

  11. Petra Öhman

  12. Mikael Östman

Toimikausi ja jäsenmäärä

Yhteisen kirkkoneuvoston toimikausi on kaksi vuotta. Sen jäsenet valitsee yhteinen kirkkovaltuusto. Seurakuntayhtymämme yhteiseen kirkkoneuvostoon kuuluu puheenjohtajan lisäksi 11 jäsentä. (7 jäsentä Väståbolands svenska församlingista ja 4 jäsentä Länsi-Turunmaan suomalaisesta seurakunnasta.)