Konfirmaatio

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon. Konfirmaatiossa rippikoulun käynyt nuori tunnustaa sen uskon, johon hänet on kastettu. Konfirmaatio on koko perheen ja seurakunnan yhteinen juhla!

Rippikoulun päätteeksi vietettävä konfirmaatio merkitsee uskon vahvistamista. Konfirmaatiossa Jumala toimii konfirmoitavien vahvistajana, kun seurakunta rukoilee heidän puolestaan ja konfirmoitavat siunataan apostolisella siunauksella.

Konfirmaation jälkeen nuori saa käydä itsenäisesti ehtoollisella. Konfirmaatio on edellytyksenä myös sille, että hän voi toimia kummina ja voi asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin saavutettuaan äänioikeuden edellytyksenä olevan 18 vuoden iän.

Konfirmaation edellytykset

Konfirmoitavien tulee olla kastettuja kirkon jäseniä, jotka ovat saaneet opetusta rippikoulussa.

Aikuisen kastetoimitus sisältää myös konfirmaation. Rippikouluaikana kastettu nuori voi kuitenkin osallistua yhteiseen konfirmaatioon rippikouluryhmänsä kanssa.

Käytännön vinkkejä konfirmaatiosta

Konfirmaatiomessun kesto on noin 1,5 tuntia. Konfirmoitavat saapuvat kirkkoon noin tuntia aikaisemmin, jolloin otetaan yhteiskuva. Myös mahdollisuus yksittäiskuviin on – kysy lisää rippikoulun ohjaajilta.

Konfirmaatio kerää yleensä kirkkoon paljon väkeä, joten juhlaväen kannattaa saapua ajoissa. Siunaamaan saapuva kummi tai muu läheinen voi pyrkiä istumaan kirkon etuosassa. Konfirmaation aikana saa valokuvata omalta paikaltaan, häiritsemättä toimitusta.

Kummit mukaan konfirmaatioon

Konfirmaatiossa nuori tunnustaa sen uskon, johon hänet on kastettu, nuoren puolesta rukoillaan ja hänet siunataan. Kaste ja konfirmaatio liittyvät siis läheisesti yhteen. Tästä syystä toivommekin, että saisimme jokaisen nuoren yhden kummin tai jonkun muun hänen kastejuhlassaan mukana olleen henkilön mukaan konfirmaation toteutukseen.

Kirkossa kummi voi vapaasti valita istumapaikkansa. Konfirmaatiossa pappi kutsuu nuoret alttarin eteen. Kun nuoret ovat tunnustaneet uskonsa, he polvistuvat alttarille siunattavaksi. Tällöin kummit kutsutaan alttarille, nuorten taakse. Siunatessa kukin kummi laittaa kätensä oman kummilapsensa pään päälle ja sanoo hänen etunimensä. Pappi sekä muut siunaamassa olevat työntekijät sanovat siunaussanat ja nuori aamenen. Siunauksen jälkeen kummit voivat palata omille paikoilleen.

Lapset ehtoolliselle tai siunattavaksi konfirmaatiossa

Ehtoollispöytä kutsuu meitä kaikkia Pyhän Jumalan eteen. Olet siis tervetullut ehtoolliselle nuoresi kanssa! Myös lapset ovat tervetulleita alttarin ääreen joko vastaanottamaan ehtoollisen tai siunattaviksi.

Rippijuhlat

Rippijuhlat ovat vanha perinne. Rippikoulun käyminen sekä konfirmaatio ovat tärkeä virstanpylväs nuoren elämässä ja niitä on syytä juhlia! Moni nuori tahtookin olla mukana suunnittelemassa omia rippijuhliaan.

Rippikoulun ohjaajat ja isoset voi kutsua rippijuhliin. Isoset esittävät usein rippikoulusta tutun laulun ja sanovat muutaman sanan. Toimitathan rippikoulun ohjaajille kirjallisen kutsun, mikäli toivot heidän saapuvan rippijuhliin.

Voit lukea lisää rippijuhlista täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Nuoria konfirmaatiossa alttarin äärellä
Konfirmaatio

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen