Henkilötietojen rekisteröinnin ja käsittelyn periaatteet Paraisten seurakuntayhtymässä

Käsittelemme henkilötietojasi seuraavilla perusteilla:

1. Sopimus tai ilmoittautuminen. Sopimus mahdollistaa palvelun tarjoamisen. Palvelu voi olla esimerkiksi hautaoikeuden lunastus tai jatkaminen, seurakuntasalin vuokraus, vuokrasopimus, maanvuokraus, diakonia-avustuksen hakeminen, josta myöhemmin mahdollisesti syntyy sopimus. Ilmoittautumisen myötä osallistuminen esim. retkelle, rippikouluun, kerhoon, luentoon ym.

2. Lakisääteiset rekisterit. Seurakunta hoitaa lakisääteisiä tehtäviä. Näitä ovat esimerkiksi avioliittoon vihkiminen, kaste, hautaan siunaaminen ja laajalla tasolla jäsenrekisterit. Muita lakisääteisiä rekistereitä ovat henkilöverotukseen ja työnantajamaksuihin liittyvät rekisterit.

3. Rekisterit yhteistyökumppaneista. Tänne kuuluvat rekisterit vapaaehtoistyötä tekevistä, luottamushenkilöistä sekä tavara- ja palvelutoimittajista.

4. Viestintään liittyvät rekisterit. Tänne kuuluvat valvontakamerajärjestelmät, puhelimien rekisterit, yhteystietoja sisältävät sähköpostit, valokuvat, Lukkarissa (kotisivuilla) julkaistu aineisto sekä ”Katrina” varausjärjestelmä.

5. Henkilöstörekisteri. Työntekijöiden työsopimukset, palkkarekisterit yms.Tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan rekisteröidyllä on oikeus virheettömiin henkilötietoihin, oikeus vaatia virheellisten tietojen oikaisua ja korjaamista, oikeus vaatia tietyin ehdoin henkilötietojen poistoa, oikeus tietää käytetäänkö hänen henkilötietojaan profiloinnin tai automaattisen päätöksenteon tukena sekä ylipäätään oikeus tietää miten hänen henkilötietojaan käsitellään ja käytetään.

Tietosuojavastaavan yhteystiedot:

Rannikon IT-keskus, tietosuojavastaava Rauno Saarnio, s-posti: gdpr.kustensit@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä