YV-logo

Yhteisvastuukeräys 2022 nostaa esiin nuorten kokeman hädän ja toivottomuuden

Vuoden 2022 Yhteisvastuukeräyksellä autetaan koronapandemian seurauksista kärsiviä lapsia ja nuoria. Tuotosta 40 prosenttia jää nuorten hyväksi Suomessa tehtävään työhön seurakuntien sekä Lasten ja nuorten keskuksen toiminnan kautta. 60 prosentilla avustetaan kehittyvien maiden katastrofialueiden asukkaita Kirkon Ulkomaanavun työn kautta. Keräys alkaa sunnuntaina 6.2.2022.

Tämänvuotisen Yhteisvastuukeräyksen kampanjateema ”Lahjoita mulle huominen” nostaa esiin nuorten ahdingon ja yksinäisyyden kokemuksen, jota pitkittynyt korona-aika on lisännyt.

Maailmanlaajuinen pandemia on osunut nuorille herkkään ikävaiheeseen ja koetellut ikäpolvea kovalla kädellä niin Suomessa kuin globaalisti maailmalla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) vuonna 2021 toteuttaman kouluterveyskyselyn tulokset paljastivat suomalaisnuorten mielenterveyden heikentyneen pandemian aikana.

”Lapset ja nuoret ovat arvokkainta, mitä meillä on. He ovat meidän tulevaisuutemme kaikkialla maailmassa. Me yhdessä voimme pitää huolta, että jokaisen lapsen ja nuoren rinnalla on turvallisia aikuisia”, vetoaa vuoden 2022 Yhteisvastuupiispa Mari Leppänen.

Yhteisvastuulla 2022 lisää aikuisten tukea nuorten arkeen

Tämänvuotisen Yhteisvastuukeräyksen tuotolla koronan lieveilmiöitä kohdanneiden nuorten arkeen tarjotaan lisää aikuista tukea matalan kynnyksen menetelmin.

Suomeen jäävästä 40 prosentin tuotto-osuudesta puolet saa Lasten ja nuorten keskus, jossa kehitetään jalkautuvia palveluja tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia.

Lasten ja nuorten keskuksen etsivän nuorisotyön Palveluoperaatio Saappaan toimintaa laajennetaan keräystuotolla uusille paikkakunnille ja toimintaa levitetään myös kouluihin. Valtakunnallisesti toimivaa NettiSaapasta, jossa vapaaehtoiset etsivät aikuista kuuntelijaa kaipaavia nuoria eri sosiaalisen median alustoilla, laajennetaan.

Keräysvaroilla kehitetään ja laajennetaan myös Moottoripaja- sekä Perheystävä-toimintoja. Moottoripajat ovat nuorten harrastuspaikkoja, joissa rassailun ohella opitaan arjen hallintaa, pohditaan tulevaisuutta ja pidetään hauskaa ilman päihteitä. Perheystävä tarjoaa tukea yksinäisille, kuormittuneille tai syrjäytymisuhan alla oleville lapsiperheille.

Apua oman seurakunnan lapsille ja nuorille

Toinen puolisko Suomeen jäävästä Yhteisvastuu-tuotosta jää paikallisseurakunnille ahdingossa olevien nuorten tukemiseksi tehtävään työhön sekä diakonia-avustuksiin oman seurakunnan alueella.

Kaukana tarve on vieläkin suurempi kuin meillä

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun (KUA) katastrofirahastoon, jonka avulla pystytään käynnistämään ja toteuttamaan hätäapua kehittyvien maiden humanitaarisissa katastrofeissa. Avustustarpeiden syyt ovat useimmiten luonnonkatastrofit, poliittisten selkkausten seuraukset sekä suuronnettomuudet.

Tämänvuotisessa keräyksessä esillä on erityisesti KUA:n työ Etelä-Sudanissa, jonne sisällissodan väkivaltaisuuksia paenneet perheet ovat palaamassa takaisin.

Etelä-Sudanissa KUA tukee yhteisvastuuvaroin perheiden ruokaturvaa sekä toimeentulomahdollisuuksia. Syksyllä 2021 alkaneessa toimeentulo-ohjelmassa pyritään avustamaan myös pakolaisuudesta palanneiden lasten ja nuorten koulukuluissa. Peruskouluja tuetaan opetuksen järjestämisessä. Kehittyvissä maissa koulunkäynti keskeytyi koronan myötä monien nuorten osalta usein kokonaan.

yhteisvastuu.fi kirkonulkomaanapu.fi lastenjanuortenkeskus.fi

#yhteisvastuu2022 #lahjoitamullehuominen

Voit osallistua keräykseen Länsi-Turunmaan suomalaisessa seurakunnassa seuraavasti:

1) Maksu nettilahjoitussivulla pankkikoodeilla tai pankkikortilla

Nettilahjoitussivu löytyy tämän linkin alta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2) Maksa tilille; muista seurakunnan oma viitenumero 301628

Tilinumerot:

Aktia FI82 4055 0010 4148 41

Nordea FI16 2089 1800 0067 75

Pohjola Pankki FI14 5000 0120 2362 28

Huom! Muista seurakunnan oma viitenumero 301628.

3) Maksu MobilePayn kautta

42370

Tue Länsi-Turunmaan suomalaisen seurakunnan Yhteisvastuukeräystä käyttämällä numeroa 42370 MobilePayssä.

Lämmin kiitos avustasi!

**************

Yhteisvastuukeräys on vuodesta 1950 toiminut lähimmäisenrakkauden kansanliike ja yksi Suomen suurimmista vuosittain järjestettävistä kansalaiskeräyksistä. 6.2.2022 alkava keräys kerää varoja koronapandemian seurauksista kärsiville lapsille ja nuorille Suomessa ja maailmalla. Keräyksen tuotosta 60

prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon, josta hätäaputyö voidaan katastrofitilanteissa käynnistää nopeasti kriisialueilla. 20 prosenttia vuoden 2022 keräystuotosta ohjataan kotimaiselle yhteistyökumppanille, Lasten ja nuorten keskukselle, joka kehittää mm. monipuolisia etsivän nuorisotyön toimintoja tarjoten lisää turvallisia aikuisia nuorten arkeen. 20 prosenttia keräystuotoista jää paikallisseurakunnille ahdingossa olevien nuorten tukemiseksi tehtävään työhön ja diakonia-avustuksiin. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Vuoden 2022 keräyksen Yhteisvastuu-piispana toimii Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen. yhteisvastuu.fi