Hautajaisjärjestelyt

Ota yhteyttä seurakuntaan

Kuolintapauksen sattuessa omaiset voivat ottaa yhteyttä Paraisten kirkkoherranvirastoon joko käymällä paikan päällä tai puhelimitse. Tällöin varataan siunausaika ja -paikka sekä pappi ja kanttori.  Tarvittaessa varataan myös paikka muistotilaisuuden viettoa varten. Hautaustoimiston kautta voi myös hoitaa siunausajan ja -paikan varaamisen.

Kirkkoherranvirasto, Kirkkoesplanadi 3
sähköposti: lansi-turunmaan.seurakunta@evl.fi
Aukioloaika arkipäivisin klo 9 - 12.30.

Hautapaikka

Hautapaikasta sovitaan seurakunnan hautatoimiston kanssa. Lisätietoa hautauksesta löydät tästä.

Haudanhoito

Haudanhoidosta sovitaan seurakunnan hautatoimiston kanssa.

Hautatoimisto, Kirkkoesplanadi 3
sähköposti: pargas-parainen@evl.fi
Aukioloaika ma-to klo 9-12.30

Arkku siunauskappelissa

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö