Houtskarin kirkko

Pyhän Andreaksen tie 18, 21760 Houtskari

Houtskari mainitaan asiakirjoissa ensimmäisen kerran Korppoon kappeliseurakuntana vuonna 1554, joten saarella on jo silloin ollut kirkko. Vuoden 1639 tienoilla rakennettiin uusi kappeli, joka kuitenkin jo vuonna 1692 todettiin ”liian vanhaksi ja ahtaaksi” ja piispa määräsi rakennettavaksi uuden kappelin tai ristikirkon. Nykyinen, puinen ristikirkko rakennettiin pohjanmaalaisen Erik Nilssonin johdolla vuosina 1703–1704 ja se vihitiin Neitsyt Marialle. Kirkko sijaitsee Hålax-lahden rannalla Näsbyn kirkonkylässä. Istumapaikkoja kirkossa on 450.

Tammisen saarnastuolin, joka on todennäköisesti peräisin nykyistä kirkkoa edeltäneestä kirkosta, on 1600-luvun puolessa välissä valmistanut Göran-niminen puuseppä eli sama henkilö, joka teki saarnastuolin myös Korppoon kirkkoon. Kirkon alttaritaulu on Viktor Westerholmin maalaama Kristus Getsemanessa. Kirkossa on edelleen myös vanhempi, viimeistä ehtoollista esittävä alttaritaulu, joka on 1600-luvun lopulta. Samoin kirkossa on turkulaisen Abraham Myran maalaama Ristiinnaulittu vuodelta 1670. Tanskalaisen Marcussen & Sonin valmistamat urut hankittiin kirkkoon vuonna 1954.

Kirkkomaalla sijaitsevan kellotapulin alaosa rakennettiin vuonna 1753 ja yläosa vuonna 1861. Kirkkoympäristöön kuuluu myös vuonna 1860 rakennettu pappila.